wheat.jpg

چهارشنبه 4 مرداد 91

چاپ

خبرگزاري مهر

هیچ کنجاله سویا بین مرغداران اصفهان توزیع نشده است/بازار ذرت را کنترل کنید
اصفهان - خبرگزاری مهر: دبیر انجمن صنفی مرغداران استان اصفهان گفت: تاکنون هیچ نوع کنجاله سویا میان مرغداران استان اصفهان توزیع نشده و اگر اقداماتی در زمینه بازار ذرت انجام نشود مشکلات مرغداری‌ها بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت پشتیبانی امور دام هفته گذشته خبر توزیع 200 هزار تن کنجاله سویا بین دامداران و مرغداران را اعلام کرد که خبرها حاکی از آن است سهمیه تمام بخش‌های تولیدی مرغ، گوشت و تخم مرغ مشخص و در حال توزیع است.


بهرام پاکزاد در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: تاکنون هیچ نوع کنجاله سویا میان مرغداران استان اصفهان توزیع نشده است.

وی ادامه داد: سویای جدید که هیچ، آن مقدار سویایی که در گذشته برای مرغداری‌ها خریداری شده بود توسط شرکت پشتیبانی امور دام و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت مصادره شده و به این واحدها ارائه نمی‌دهند.

دبیر انجمن صنفی مرغداران استان اصفهان تصریح کرد: اگر زمانی مسئولان بخواهند میزان سویای مقرر را به مرغداران تحویل دهند یک ماه طول می‌کشد.

وی وضعیت مرغداری‌های استان را وخیم اعلام کرد و گفت: سویا در بازار آزاد کیلویی یک هزار 850 تومان تا دو هزار و 200 تومان به فروش می‌رود که مرغداری‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

پاکزاد با تاکید بر عدم مدیریت درست مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: علت اصلی اوضاع نابسامان عرضه مرغ و افرایش قیمت غذای دام را خود مسئولان امربوده اند.

وی تصریح کرد: شرکت پشتیبانی امور دام باید در زمینه علت انبار کردن سویا جوابگو باشد.

دبیر انجمن صنفی مرغداران استان اصفهان قیمت مرغ زنده درب مرغداری را حدود چهار هزار 800 تومان برآورد کرد و  ادامه داد: 30 درصد واحدهای مرغداری استان در روزهای گذشته در حالت تعطیلی و نیمه تعطیلی قرار داشتند اما با شرایطی که در این روزها ایجاد شده است و سازمان صنعت و معدن و تجارت عدم امنیت شغلی را برای این واحدها قرار داد مرغداری‌ها دیگر انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند.

وی از چگونگی دخالت سازمان صنعت، معدن و تجارت در روزهای گذشته به شدت انتقاد کرد و گفت: در مدت یک هفته که دولت وارد حیطه عرضه مرغ و قیمت‌گذاری‌ها قرار گرفت مشاهده شد که وضع بدتر شده و صف‌های طولانی برای خرید مرغ در اصفهان ایجاد شد.

پاکزاد تصریح کرد: در استان‌های همجوار اصفهان این چنین رخدادی برای فروش مرغ ایجاد نشد و مرغ تولید شده استان نیز به تهران ارسال شد.

وی افزود: چند روزی بود که مغاره‌های اصفهان از مرغ خالی شده بود و ما نیز علت خارج شدن مرغ در استان را نمی‌دانیم.

دبیر انجمن صنفی مرغداران استان اصفهان از اقدامات سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان انتقاد کرد و گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از طرف ما و دیگر نهادها در زمینه مشکلات عرضه مرغ، اما با نهایت تأسف سرپرست سازمان توجهی نکرده و این مشکلات در اصفهان پدید آمد.

وی ادامه داد: این مقام مسئول باید در مقابل نهادها و بخش‌های مختلف استان جوابگو باشد.

پاکزاد با اشاره به اظهاراتی که بر علیه مرغداران شده بود گفت: برای اینکه مسئولان سویا را در انحصار خود قرار دهند و واردات مرغ را دوباره از سر بگیرند به واحدهای مرغداری اتهاماتی را وارد می‌کنند.

وی افزود: چند روز پیش مسئولان اعلام کردند که 10 هزار تن مرغ برزیلی خریداری شده و از بندرعباس وارد کشور می‌شود.

دبیر انجمن صنفی مرغداران استان اصفهان جمع‌آوری مراکز تعدد پیگیری از مرغ را خواستار شد و تاکید کرد: جهاد کشاورزی به همان شکل که متولی تولید است باید متولی تنظیم بازار نیز باید باشد.

وی از بازار رو به بحران ذرت خبر داد و گفت: اگر اقداماتی در زمینه بازار ذرت انجام نشود مشکلات مرغداری‌ها بیشتر می‌شود.

پاکزاد افزود: ما چند نوع ذرت از جمله برزیلی و اکراینی در بازار داریم که در مدت یک هفته اخیر حدود 60 تا 65 تومان بر قیمت این نهاده اضافه شده است.

میزان تولید مرغ در خردادماه را نسبت به سال گذشته بدون تغییر اعلام کرد و افزود: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته تنش‌ها کاهش پیدا کرده و تقاضا برای خرید مرغ در روزهای آینده نیز پایین می‌آید.

وی ادامه داد: میانگین جوجه‌ریزی ما در اردیبیهشت سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از هفت میلیون و سیصد هزار جوجه بوده است.

دبیر انجمن صنفی مرغداران استان اصفهان تصریح کرد: امکان دارد وضعیت مرغ مانند گذشته بر اساس عرضه و تقاضا پیش رود.