wheat.jpg

مجلس: رقابتی شدن بازار نهاده های دامی با تعریف سازوکارهای تعرفه ای

چاپ

 altعضوکمیسیون کشاورزی مجلس گفت :تشکل ها و اتحادیه ها به دلیل گردش نقدینگی نامناسب توان مالی تامین فراگیر نهاده های دامی دامداری ها را ندارند
علی ابراهیمی درباره  عوامل گرانی گوشت در بازار،گفت:تشکل ها و اتحادیه ها توان مالی لازم برای تامین  نهاده های دامی

دامداری ها را  به طریق فراگیر ندارند زیرا  تشکلها و اتحادیه ها گردش نقدینگی مناسبی ندارد.
به گزارش دان و جوجه ایران از خانه ملت؛ عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس،گفت:اگر انتظار داریم تشکل ها و اتحادیه ها به رسالت واقعی خود در چرخه تولید عمل کنند باید گردش نقدینگی  و مالی اتحادیه ها و تشکلها متناسب با ظرفیت مورد نیاز نهاده های دامی در دامداری های کشور افزایش یابد.

 تنظیم  بازار گوشت با بها دادن به تشکل ها برای تامین نهاده های  دامی دامداران
 نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی ،تصریح کرد:یکی از راهبردهای اساسی برای تنظیم نرخ گوشت در بازار نگاه کاربردی و ویژه به توسعه و عملکرد  تشکل ها و تعاونی است تا بتوان هزینه تولید برای دامداران به نحو منطقی  کاهش داد.
وی ادامه داد: دام در دامداری های کشور به دو روش سنتی و صنعتی ذبح می شود؛ در روش سنتی باید نظارت ویژه بهداشتی اعمال شود تا از  شیوع بیماری دامی در کالای اساسی همچون گوشت جلوگیری شود، بنابراین بدیهی است برای پاسداری از سلامت شهروندان ذبح در کشتارگاه های صنعتی نسبت به دولتی در اولویت قرار دارد.

 تغییر در نوع فروش گوشت  راهکاری  برای ایجاد تعادل  در بازار
ابراهیمی افزود:یکی از راهکارهای اقتصادی که می تواند نرخ گوشت را به ثبات برساند، تغییر در نوع فروش گوشت در کشور است زیرا فروش گوشت در کشتارگاه به طریق لاشه ای نمی تواند بازارگوشت را به تعادل منطقی برساند.
وی ادامه داد:زمانی  که گوشت به طریق لاشه ای به قصاب ها فروخته می شود،قصابها نیز طبق نظر مشتری،  قسمتهای مختلف گوشت را بدون بسته قیمت گذاری شد ،بفروش می رسانند بنابراین مشخص است نمی توان نظارت دقیق بر نرخ گذاری گوشت در کشور با  این اوصاف اعمال کرد.

 فروش گوشت لاشه ای  عاملی  برای  شیوع گران  فروشی
ابراهیمی افزود:فروش گوشت به طریق لاشه ای ،قطعه و قطعه بدون بسته بندی شکیل و برند قیمت فضا را برای ایجاد گران فروش گوشت در بازار را مهیا می کند.
نماینده مردم شازند در مجلس افزود:برای نظارت ویژه دستگاه های نظارتی باید گوشت به طریق برندسازی شده به فروش برود زیرا زمانی که  گوشت بدون بسته بندی قانونی بفروش برود  بطور حتم احتمال جعل مهر های  بهداشتی های دامپزشکی نیز  وجود خواهد داشت.

 اتصال زنجیره های تولید محصولات دامی راهبردی برای حذف واسطه ها
وی ادامه داد:برای ثبات بازار محصولات دامی چاره ای جز اتصال زنجیره  نهاده های خوراک  دام، کشتارگاه ها و کارخانجات لبنی را با برنامه ریزی اقتصادی  نداریم تا بتوان بازار گوشت و لبنیات را با نظارت سیستمی کنترل کرد و بدیهی است با این شرایط واسطه ها نیز از بازار تولیدات دامی حذف خواهند شد.
ابراهیمی افزود:برای رعایت حقوق مصرف کننده باید فکری اساسی برای توسعه صنعت بسته بندی در بازار گوشت کرد تا توزیع گوشت همراه با رعایت مولفه های بهداشتی ،حفظ کیفیت و قیمت گذاری مطمن هدفمند شود.
ابراهیمی افزود:زمانی که قصابی ها در کشور گوشت را قیمت گذاری شده در بسته بندی شکیل بفروش برسانند ،خودبه خود کشتارگاه ها هم مکلف می شوند، دام زنده را با نرخ متعارف از دامداران خریداری کنند.

واردات نهاده های دامی در دست تعدادی واردکننده قرار دارد
وی تصریح کرد:چندسالی است که نهادههای دامی از قبیل ذرت و سویا به عنوان دوکالای اساسی خوراک دام در انحصار بخش دولتی و غیر دولتی قرار دارند و این در حالی است که واردات نهاده های دامی در دست تعدادی واردکننده قرار دارد.
ابراهیمی افزود: هرچند می گویند، هیج محدودیتی برای افرادی که ثبت سفارش کردند نیست اما در عمل به گونه ای حرکت می کنند که رقبای دیگر قابل رقابت با آنان نیستند.

 رقابتی شدن بازار نهاده های دامی با تعریف سازوکارهای تعرفه ای
نماینده مردم شازند در مجلس ادامه داد: برای رقابتی شدن بازار نهاده های دامی  ما نیازمند  تعیین سازوکارهای تعرفه ای در زمینه واردات نهاده های دامی هستیم تا بتوان بازار نهاده های دامی را به سمت فضای رقابتی کاربردی سوق داد.
وی ادامه داد:اطلاع رسانی به موقع و کم کردن حجم واردات به روش دولتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام از دیگر راهکارهای رقابتی کردن بازار نهاده های دامی است.
ابراهیمی افزود:متاسفانه انحصار موجب شده است که زمانی که نرخ قیمت جهانی محصول نیز کاهش می یابد، نرخ کالا در کشور با کاهش روبرو نشود در صورتی اگر بازار  رقابتی شود، این تنش هادر بازار بین المللی کنترل می شود  و در نتیجه اقتصاد داخلی تحت تاثیر قرار نمی گیرد بنابراین برای آرامش نرخ نهاده های دامی در بازار  دولت باید تنها در شرایط بحرانی وارد عمل شود و بازار نهاده دامی را برای ایجاد ثبات پایدار  دست تشکل ها و نهاده های دامی بسپارد.
ابراهیمی افزود:ورود هر کالایی به بورس کالا می تواند منجر به ایجاد ثبات در بازار شود، بنابراین باید از ورود  هرگونه کالای کشاورزی در بورس کالا حمایت لازم را بعمل آورد.

 نظارت جامع بر قیمت گذاری مزیت برتر بورس کالا
نماینده مردم شازند در مجلس ادامه داد:یکی از شرایط منحصر به فرد بورس کالا برای خرید و فروش تولیدات کشاورزی این است که عرضه کنندکان و مشتریان در لوایی قیمت گذاری مطمن و نظارت جامع بر نرخ کالا ،تبادلات تجاری را انجام می دهند وبطور تقریبی بورس از دیگر مکان های تجاری نیز از شفافیت بالاتری برخوردار است.
 عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس،یادآورشد:ورود گوشت  به بورس کالا پیامدهای مثبتی  نظیر نظارت برتوزیع ،افزایش کیفیت و ایجاد ثبات در بازار سالم اقتصادی  و افزایش معاملات شفاف در بازار گوشت را در بردارد  و از همین رو  با اطلاع رسانی مناسب در بورس کالا ،دلالان و سودجویان نیز از چرخه بازار گوشت حذف می شوند