corn.jpg

همایش ملی دام و طیور در مازندران برگزار شد

چاپ

 altهمایش ملی دام و طیور کشور با حضور محققان، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه دام و طیور کشور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد
سومین همایش ملی دام و طیور کشور با محوریت بررسی مشکلات صنعت دام و طیور شمال کشور دیروز در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

گشایش یافت.
صنعت دام و طیور از صنایع مهم و استراتژیک در استان بوده که برپایی این همایش می‌تواند در انتقال تجربیات و رفع نواقص پیش روی اثرگذار باشد.

تقویت پشتیبانی دولت از صنعت دام و طیور
رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری دیروز در سومین همایش ملی دام و طیور شمال کشور گفت: مازندران استانی با ظرفیت  بالا در زمینه کشاورزی و تولید دام و طیور بوده که در بسیاری از تولیدات در کشور رتبه نخست را دارد.
دان و جوجه ایران به نقل از تسنیم؛ محمد علی بهمنیار افزود: مشکلات زیادی مانند نداشتن ثبات قیمت، وابستگی به مواد اولیه، واردات نهاده‌های دامی و نداشتن تنظیم بازار  در صنعت دام و طیور وجود دارد که باید نقش دولت در حمایت از این صنعت پررنگ شود.
وی با بیان اینکه دامپروری شغل نیاکان و بومی ما است تصریح کرد:به دلیل درآمد کم و کم بازده بودن جوانان امروز در روستاها به سراغ مشاغل دیگر می روند که نیاز به حمایت دارد و همچنین نبود بازار فروش منظم برای ارائه تولیدات و ایجاد زمینه برای صادرات بیشتر نیز از دیگر خواسته صاحبان صنایع دام و طیور است.
بهمنیار گفت: امسال که طبق فرمایش مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شد باید همه در این زمینه گام درستی بردارند که صنعت دام و طیور فرصتی است که می‌تواند اشتغالزایی زیادی را ایجاد کند.
رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: این همایش فرصتی است تا نقش کارشناسان و محققان در زمینه علمی پررنگ تر شود و تلنگری برای صنعت و اتحادیه‌ها باشدو همچنین برای دولت تا حمایت و پشتیبانی را درست انجام دهدو

ارائه 200 مقاله در همایش ملی
دبیر سومین همایش ملی دام و طیور شمال کشور نیز در این نشست اظهار داشت: این همایش تویط انجمن علوم دامی شاخه شمال کشور با همکاری دانشگاه‌های گیلان، علوم کشاورزی واحد ساری، دانشگاه آزاد قائم‌شهر،گنبدکاووس و فنی بیان نوین آمل و  با همکاری تشکل‌های صنفی دام و طیور شرکت‌های تولیدی سازمان‌های اجرایی برگزار شد.
یدالله چاشنی دل افزود: از آنجایی که انجمن‌های علوم دامی وظیفه تعیین استراتژی آموزش و پژوهش را بر عهده دارند لذا برگزاری همایش‌های تخصصی دام و طیور با هماهنگی انجمن علوم دامی در هر منطقه کشور برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: هدف از برگزاری این همایش، گردهمایی محققین، اساتید، جمع آوری نتایج طرح‌های پژوهشی،گروهمایی و یافتن راهکارهای عملی براب مقابله با چالش‌های تولید است.
چاشنی دل گفت: مهم‌ترین چالش‌ها نبود صنایع تبدیلی دام و طیور، مشکل صادرات،کمرنگ بودن حمایت بخش دولتی و اجرایی از صنایع تولیدی، غیرتخصصی کار کردن بسیاری از شرکت‌های تولیدی است.
دبیر همایش بیان کرد: عدم بروز بودن شرکت‌ها و کارخانجات،عدم برنامه‌ریزی برای تعیین هدف و استفاده و پرورش از نژادهای معین دام برای تولیدات مورد نیاز است.
به گفته دبیر سومین همایش ملی دام و طیور شمال کشور 200 مقاله علمی پژوهشی از سراسر کشور در زمینه تغذیه دام، تغذیه طیور، ژنتیک و اصلاح نژاد دام و طیور و فیزیولوژی دام و طیور به دبیرخانه این همایش ارسال شد که هشت اثرمنتخب و به صورت سخنرانی و پوستر در این همایش اجرا می‌شود.

حمایت از دامداری سنتی و روستایی مازندران
مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران نیز گفت: مازندران از سالیان دور استانی موفق در زمینه تولیدات دام و طیور است که باید از دامداری سنتی و روستایی این استان حمایت شود.
الله یار ولی زاده افزود: با حمایت دولت از این صنعت بخش عظیمی از مشکلات اشتغال با ایجاد مشاغل خرد به ویژه در روستاها رفع و  از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری می‌شود.
وی تصیح کرد: مازندران نسبت به استان‌های دیگر از منابع طبیعی خوبی برخوردار است که می‌توانیم با مدیریت درست از واردات علوفه نیز خودداری کنیم.
ولی پور بیان کرد: بجای افرایش مجتمع‌های دانشحویی در کنار آن باید از ظرفیت دانشگاهیان در بخش کشاورزی و تفکر صنعت دامداری سنتی استفاده شود تا با آموزش صحیح در زمینه بهداشت دام و بهداشت تولید در روستاها تولیدات را از نظر کمی و کیفی افزایش دهیم.
مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران گفت:  استفاده از تجربیات تولیدکنندگان و ارائه مشاوره‌های درست و به موقع کارشناسان و محققان دانشگاهی می‌تواند به ارتقا و توسعه صنعت دام و طیور در منطقه و جهان کمک کند.