soy.jpg

استان البرز سومین تولید کننده تخم مرغ در کشور

چاپ

altمعاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت که این استان چهارمین ظرفیت تولیدی و سومین تولید کننده تخم مرغ در کشور است
فرهاد مشیر غفاری امروز پنجشنبه افزود: تخم مرغ در دهه های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشت و تصور می شد که خوردن آن

کلسترول خون و در نتیجه بیماریهای قلبی- عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد لذا بایستی به مقدار کم مصرف شود .
وی اظهار داشت: اما امروزه ثابت شده مقدار چربی اشباع غذا بیشتر از خود کلسترول ، در افزایش کلسترول خون موثر است بنابراین تخم مرغ که دارای چربی اشباع کمی است نقش چندانی در افزایش کلسترول خون ندارد مگر اینکه به مقدار زیاد مصرف شود.
وی گفت: کلسترول خون از عوامل تغییر پذیری است که به روش زندگی ما و غذایی که می خوریم بستگی دارد و متاسفانه در رسانه های ما برای مصرف شیر و تخم مرغ تبلیغات زیادی انجام نمی شود ، این در حالی است که مصرف تخم مرغ موجب بالا رفتن چربی خوب خون (HDL) می شود و لازم است تا هر فرد سالم روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کند ، اکثر مصرف کنندگان از این حقیقت بی اطلاع هستند که تخم مرغ تقریبا' تمامی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز انسان را دارا می باشد.
دان و جوجه ایران به نقل از ایرنا؛ وی با بیان اینکه میزان پروتئین در سفیده تخم مرغ 60 درصد و زرده تخم مرغ 40 درصد است ، افزود : علاوه بر مزیت های فراوان ، تخم مرغ یک غذای ارزشمند با قیمت مناسب در یک رژیم غذایی سالم می باشد. تخم مرغ، محصولات لبنی و ماهی بطور غیر مستقیم باعث کاهش مرگ و میر ناشی از حمله قلبی می شوند.
مشیرغفاری گفت: برای اصلاح الگوی مصرف تخم مرغ اقداماتی همچون فرهنگ سازی و آموزش جامعه ، توصیه های تغذیه ای پزشکی ، درج اطلاعات تغذیه ای و بهداشتی بر روی برچسب بسته های تخم مرغ ، تبلیغات از طریق رسانه ملی و بهره گیری از همکاری سازمان ها و ارگان های ذیربط در حوزه های تحت پوشش همچون آموزش و پرورش صورت گرفته است.
وی افزود: برای افزایش دسترسی جامعه و سهولت استفاده از محصول، تعامل با صنایع غذایی در تهیه ساندویچ های آماده و بهداشتی با بسته بندی مطمئن و عرضه درفروشگاه های معتبر، تعامل با وزارت آموزش و پرورش در معرفی محصولات و ارائه در بوفه مدارس و ... از راهکارهای مناسب می باشد.
معاون بهبود تولیدات دامی استان البرز گفت: در هر صورت مصرف تخم مرغ از 8 ماهگی در کودکان توصیه می شود و تا یک سالگی 1 زرده کامل یک روز در میان و از 2 سالگی به بالا یک تخم مرغ در روز مناسب است.
وی ادامه داد: سرانه مصرف تخم مرغ در ایران و استان البرز به تعداد 150 عدد است (10.5 کیلوگرم ) که متوسط جهانی این رقم 180 و در کشورهای پیشرفته بیش از 350 عدد است.
وی افزود: به رغم وجود پتانسیل بسیار بالای تولید تخم مرغ در کشور (دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ جهان) سرانه مصرف آن در ایران نه تنها از متوسط جهانی پایینتر است بلکه مصرف آن هم غالباً به شکل مصرف در فرآورده های غذایی از قبیل سس، کیک، کلوچه، بیسکویت، ماکارونی، فرآورده های گوشتی و شیرینی ها در کارخانجات و قنادی ها و یا برای تهیه انواع کوکو و کتلت در منزل و رستورانها کاربرد دارد و فقط مقدار بسیار اندکی از آن بصورت کامل در خدمت تغذیه مستقیم خانوار بویژه در گروههای هدف همچون زنان باردار و شیرده، کودکان و... قرار می گیرد و جایگاه مناسبی در صبحانه و یا سایر وعده های غذایی ندارد.
وی اظهار داشت : استان البرز به عنوان چهارمین ظرفیت تولیدی و سومین تولید کننده تخم مرغ در کشور ، طی سال جاری پتانسیل تولید بیش از 93000 تن را دارد که حدود 25000 تن از آن نیاز داخلی استان و مابقی به سایر نقاط کشور و بازارهای بین المللی صادر می گردد.
مشیرغفاری تاکید کرد: با توجه به حجم جوجه و پولت ریزی در واحدهای مرغداری تخمگذار فعال استان ، هیچگونه نگرانی در تامین نیاز داخلی و حتی صادرات این محصول وجود ندارد و افزایش میزان تولید در این استان نشان دهنده بالابودن تکنولوژی در سطح واحدهای تولیدی است .