hen.jpg

بیش از 70 درصد مرغ تولیدی سمنان به خارج از استان صادر می شود

چاپ

altرئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان از گرمای بالای دمای هوا، افزایش تلفات مرغداری‌ها در تابستان، کاهش سایز و وزن مرغ‌ها به عنوان مهمترین دلایل بالارفتن قیمت این کالای اساسی پرمصرف در بازارهای ایران و خصوصا سمنان نام برد.
سیدحسن میرعماد اظهار کرد: در مورد قیمت مرغ مثل بسیاری از کالاهای مصرفی دیگر، این فرآیند عرضه و تقاضا است که قیمت نهایی

آن را مشخص می‌کند و به صورت دستوری تا حد زیادی نمی‌توان قیمت آن را کاهش یا افزایش داد.
وی استان سمنان را از مهمترین استان‌ها در تولید مرغ نام برد و افزود: بیش از 70 درصد مرغ تولیدی این استان مازاد بر نیاز استان است و در استان‌های همجوار و از جمله در بازار پایتخت به فروش می‌رسد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان بر ضرورت جا افتادن فرهنگ استفاده از مرغ‌های منجمد تاکید و تصریح کرد: با وجود قیمت مناسب مرغ منجمد متاسفانه مردم کمتر از این مرغ استفاده می‌کنند این در حالی است که بسیاری از مردم مرغ گرم را خریداری و آن را فریزر می‌گذارند و گاه چندین روز یا چند هفته بعد ممکن است از آن استفاده کنند.
میرعماد با بیان اینکه هفته قبل با تصمیماتی که ستاد تنظیم بازار استان اتخاذ کرد قیمت مرغ در استان بین 500 تا 600تومان کاهش یافت افزود: با این وجود هنوز بهای مرغ در استان بیشتر از برخی استان‌ها است البته این نکته را نباید نادیده گرفت که قیمت مرغ را سازو کار بازار و عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.
دان و جوجه ایران به نقل از ایسنا؛ رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص نوسانات زیاد قیمت مرغ در سال‌های اخیر و همچنین قیمت واقعی آن گفت: به‌نظر می‌رسد که قیمت 7500تومان برای هر یک‌کیلوگرم قیمت خوبی برای مرغ است که هم تولیدکننده از آن منتفع می‌شود و انگیزه تولید دارد و هم برای مصرف‌کننده قیمت مناسبی است.
وی با بیان اینکه کمبودی در مرغ در استان و کشور وجود ندارد، گفت: در حال حاضر بیش از 1000تن مرغ در استان سمنان ذخیره‌سازی شده و هر زمانی که نیاز باشد بخشی از آن وارد بازار می‌شود.
میرعماد بر لزوم مصرف مرغ منجمد از سوی مردم تاکید کرد و افزود: این مرغ‌ها که از سوی امور دام و طیور جهادکشاورزی استان خریداری و ذخیره می‌شود به تناوت و بنا بر نیاز روز بازار عرضه خواهد شد.
این کارشناس حوزه‌های کشاورزی و دام و طیور تصریح کرد: مرغی که خانواده‌ها به صورت تازه و گرم هم خریداری می‌شود بیشتر توسط آنها در یخچال‌های خانگی منجمد و ذخیره می‌شود و تفاوت چندانی با مرغ منجمدی که از سوی تنظیم بازار عرضه می‌شود، ندارد.
قیمت مرغ در سمنان روز گذشته بیش از 8300تومان به ازای هر کیلو بود این در حالی است که تنها 30 درصد ظرفیت تولیدی مرغ این استان جوابگوی نیاز این استان است و بیش از 70 درصد آن برای فروش به خارج از استان صادر می شود.