hen.jpg

تشکیل زنجیره تولید تا مصرف شیر لازم است

چاپ

altمعاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی از صدور ۶۵۰ میلیون دلار محصولات لبنی در سال گذشته خبر داد و گفت: تشکیل زنجیره تولید تا مصرف شیر لازم است
علی اکبر مهرفرد افزود : شیر تولیدی در ایران و دامداری های صنعتی قابل رقابت با بسیاری از دامداری های صنعتی اروپا و آمریکا

است و از لحاظ کیفیت و رکوردهای تولید، با کشورهای پیشرفته جهان رقابت می کند.
وی گفت: شیر تولید شده در ایران از نظر سلامت و نبود بار میکروبی بسیار فراتر از کشورهای منطقه است .
دان و جوجه ایران به نقل از صداوسیما؛ وی بیان کرد: سالانه حدود 10 میلیون تن شیر در کشور تولید می شود که به دلیل کیفیت مناسب ، می توان این محصول را به سایر کشورها صادر کرد .
مهرفرد افزود: میزان صادرات چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 10 درصدی برخوردار شده است.
وی یکی از مشکلات صنعت شیر ایران را عدم توافق میان جامعه دامداران و صنایع لبنی اعلام کرد و افزود: شیر به دلیل ساختار ترکیبی باید سریع از محل تولید، به صنایع منتقل شود و این فرصت اندک باعث می شود که دامداران محصول خود را به هر قیمتی به فروش برسانند.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی افزود: در چهار ساله گذشته امکان ایجاد توافق میان جامعه دامداران و جامعه صنایع لبنی پیش نیامده و این امر چالش های فراوانی را به همراه داشته است.
وی تصریح کرد: در بررسی وضعیت تولید شیر در کشورهای مختلف مشاهده شده که دامداران در کشورهای پیشرفته خود صاحب کارخانجات صنایع لبنی هستند و می توانند قیمت شیر را تنظیم کنند.
مهرفرد تأکید کرد: اگر زنجیره تولید از تأمین نهاده ها، تا تولید و فرآوری شیر و بازار کامل شود ، مشکل تولید کنندگان برطرف می شود.
وی با اشاره به سرانه پائین مصرف شیر در ایران گفت: در حال حاضر سرانه مصرف شیر در ایران 100 کیلوگرم است در حالی که متوسط سرانه مصرف در دنیا حدود 200 کیلوگرم می باشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: افزایش سرانه مصرف شیر علاوه بر تأمین کردن سلامت مردم ، به رونق تولید شیر نیز منجر می شود.