soy.jpg

روش خرید گندم در کشورمان توسعه‌ نیافته است

چاپ

altمهرزاد نجفیان گفت: بوروکراسی‌های اداری گمرک و شرکت بازرگانی دولتی به جهت اخذ مجوز برای صادرات از طریق عبور موقت، بسیار سخت و زمان‌بر است. در صادرات از طریق عبور موقت ما فقط 3 ماه فرصت داریم در حالی که یک ماه و نیم از آن فقط صرف پروسه اداری می‌شود.
دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های آرد استان قزوین با بیان اینکه متأسفانه روش خرید گندم در کشور توسعه نیافته است، تصریح کرد: در کشور ما گندم را بر اساس

افت مفید و غیرمفید خریداری می‌کنند در حالی که در تمام دنیا گندم بر اساس شاخص‌های پروتئین و گلوتن خریداری می‌شود. این روش خرید در کشور ما باعث شده کشاورز انگیزه‌ای برای تولید کیفی نداشته باشد و بدین ترتیب روز به روز سطح کیفی گندم در کشور پایین‌تر بیاید. در حال حاضر اگر کارخانه‌های استان قزوین از گندم خارجی و یا افزودنی‌ها در فرایند تولید آرد استفاده نکنند، نمی‌توانند جوابگوی نانوایان باشند.
دان و جوجه ایران به نقل از غلات نیوز؛ نجفیان درباره وضعیت صادرات کارخانه‌های آرد استان قزوین عنوان کرد: کارخانه‌های ما هنوز به بازار صادراتی ورود نکرده‌اند. البته خوشبختانه توان ورود به عرصه صادراتی را دارند و در حال انجام کارهای مقدماتی هستند.
وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل بوروکراسی‌های اداری، اخذ مجوز جهت صادرات از طریق طرح عبور موقت بسیار سنگین است. به همین نسبت، زمانی هم که از بورس خریداری می‌کنیم پروسه اخذ مجوز و تسویه حساب، زمان‌بر است. متأسفانه بروکراسی‌های اداری در قسمت گمرک و شرکت بازرگانی دولتی به سرعت انجام نمی‌شود و حدود یک ماه و نیم الی دو ماه درگیر این پروسه هستیم در حالی که نباید بیش از 48 ساعت طول بکشد. این در حالی است که در صادرات از طریق عبور موقت فقط سه ماه فرصت داریم اما یک ماه و نیم از آن را فقط درگیر پروسه اداری هستیم.