رشد ۶۶ درصدی ارزش صادرات تجهیزات مرغداری + نمودار

چاپ

altدر حالی که صادرات مرغ و تخم‌مرغ به دلایل مختلف از جمله شیوع آنفلوآنزای پرندگان در سال گذشته با وقفه همراه شد، اما ارزش ریالی صادرات تجهیزات و لوازم مرغداری در همین سال تا ۶۶ درصد رشد کرد.
اجزا و قطعات ماشین‌آلات و دستگاه‌های پرورش طیور و همچنین ماشین‌های جوجه‌کشی و جوجه‌پروری مصنوعی برای پرورش پرندگان خانگی، ازجمله تجهیزاتی

بوده که در سال‌های گذشته از ایران به کشورهای مختلف صادر شده است. کشورهایی مانند عراق، ترکمنستان، افغانستان، آذربایجان، امارات، قزاقستان و حتی در برخی مواقع ترکیه، اتیوپی، تانزانیا، ایتالیا و برزیل نیز جزو فهرست خریداران تجهیزات مربوط به صنعت مرغداری از ایران بوده‌اند.
دان و جوجه ایران به نقل از ایانا؛ طبق اطلاعات خام موجود در سایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در سال ۹۳ درآمد حاصل از صادرات این محصولات صنعتی، بیش از دو میلیارد و ۹۸۶ میلیون تومان برآورد می‌شود که ارزش دلاری آن بالای یک میلیون و ۸۹ هزار دلار بوده است. در این میان، ۱۷۲ هزار دلار مربوط به صادرات ماشین‌های جوجه‌کشی است. فهرست کشورهای هدف نشان می‌دهد که تنوع کشورها در خرید این محصولات از ایران، بیشتر از سال‌های ۹۴ و ۹۵ است. به عبارتی برخی کشورها مانند لبنان، گرجستان، روسیه سفید و حتی ایتالیا در این فهرست به چشم می‌خورند که در دو سال بعد از آن، هیچ خریدی در زمینه تجهیزات مرغداری از ایران نداشته‌اند. ترکمنستان و عراق، کشورهایی هستند که در این سال، بیشترین حجم خرید از ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

alt
در سال ۹۴ که بیش از ۸۹۴ هزار دلار تجهیزات و ادوات مرغداری به کشورهای مختلف صادر شد، درآمد ریالی آن نزدیک به دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود. بنابراین طبق آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی صادرات تجهیزات مرغداری در سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن، حدود ۱۳ درصد و ارزش دلاری آن نیز به میزان ۱۷,۸ درصد افت کرده است.
اما روند صادرات در سال ۹۵ حالتی مثبت به خود گرفت و صادرکنندگان توانستند با ارسال این محصولات به کشورهای مختلف، بیش از چهار میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان و یا به عبارتی یک میلیون و ۲۳۲ هزار دلار درآمد کسب کنند. این در حالی است که صادرات ماشین‌های جوجه‌کشی نیز با رشدی ۴,۴ درصدی همراه بود. بنابراین درآمد ریالی حاصل از صادرات تجهیزات مرغداری، در سال ۹۵ نسبت به سال قبل از آن، رشدی بالای ۶۶ درصد داشته است. این بار، عراق، ترکمنستان، امارات و آذربایجان در بالای فهرست خرید قرار می‌گیرند.

alt