chick.jpg

نامه عتاب‌آمیز وزارت جهاد کشاورزی به سازمان حمایت درباره «جوجه یکروزه»

چاپ

 altمعاون وزیر صنعت گفت: جوجه یک‌روزه با قیمت بسیار بالاتری نسبت به نرخ مصوب کارگروه تنظیم بازار به واحدهای پرورش مرغ گوشتی در بازار عرضه می‌شود و فاکتور فروش معتبر و با قیمت واقعی مبادله صادر نمی‌شود تا خریداران به سازمان حمایت شکایت کنند.
افزایش قیمت نامتعارف قیمت جوجه یک‌روزه در ماه‌های گذشته از 1500 تومان به 2500 تومان درحالی رسید که کارگروه تنظیم بازار

برای تعادل قیمت‌ها، نرخ مصوب 1700تومانی را برای این محصول در نظر گرفته بود.
دان و جوجه ایران به نقل از تسنیم؛ راهکاری که سازمان حمایت برای جلوگیری از گران‌فروشی این محصول در نظر گرفت آن بود که مرغداران گران‌فروشی را به این سازمان اعلام کنند تا با آنها برخورد شود اما فروشندگان جوجه یک‌روزه به برای دور زدن این امر، برای مرغداران فاکتوری صادر نکردند یا فاکتوری صادر کردند که به قیمت کالای مورد معامله نبود.

چرا مرغداران از جوجه‌فروشان به سازمان حمایت شکایت نکردند؟
پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با توجه به نیاز در گردشی که  به جوجه یک‌روزه دارند مجبور هستند که در هر شرایط و قیمتی اقدام به خرید این محصول کنند، بنابراین این امر باعث شایع شدن فروش «جوجه بدون فاکتور» شد و سازمان حمایت نیز در واکنش به اعتراضات مرغداران اعلام کرد که  شکایتی درباره گران‌فروشی جوجه دریافت نکرده است.
بنابراین گزارش این موضوع باعث شد که علی‌اکبر مهر فرد معاون وزیر در امور توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی با ارسال نامه‌ای  عتاب‌آمیز به نوابی معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از قیمت بالای جوجه در بازار مصرف و گران‌فروشی این محصول گلایه کند و خواستار تشدید نظارت‌ها و برخورد با متخلفین با توجه به وظیفه ذاتی این سازمان شود.
دراین نامه آمده است: «پیرو نامه قبلی در خصوص افزایش غیرمتعارف جوجه یک‌روزه گوشتی به استحضار می‌رساند این نهاده همچنان با قیمت بسیار بالاتری نسبت به قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار به واحدهای پرورش مرغ گوشتی در بازار عرضه می‌شود و ظاهراً نقش عوامل واسطه در بازار افزایش یافته است و فاکتور فروش معتبر و با قیمت واقعی مبادله صادر نمی‌شود و خریداران نمی‌توانند آن را در اختیار آن سازمان قرار دهند.
با توجه به وظیفه ذاتی آن سازمان حمایت مبنی بر نظارت بر اجرای قیمت‌های مصوب و نظر به گزارش قیمت‌های فروش جوجه یک‌روزه به‌صورت روزانه و هفتگی توسط ناظران آن سازمان که حاکی از بالا بودن قیمت بازار از قیمت مصوب می‌باشد خواهشمند است دستور فرمایید با تشدید نظارت‌ها نسبت به برخورد با متخلفین اقدام لازم به عمل آید.
خاطرنشان می‌سازد تداوم این روند موجب افزایش ضرر و زیان تولیدکنندگان و افزایش قیمت گوشت مرغ خواهد شد».
محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نیز در این ارتباط به تسنیم گفت: فروشندگان جوجه یک‌روزه برای اینکه جریمه نشوند برگ خرید برای مرغداران صادر نمی‌کنند و در صورت اصرار مرغداران، این برگ خرید به‌قیمت 1700 تومان صادر می‌شود در حالی که این محصول را 2200 تومان یا 2300 تومان فروخته‌اند.

alt