wheat.jpg

نیم میلیون تن غلات از قزاقستان وارد ایران شد

چاپ

 altمعاون امور سیاست‌گذاری و صنعتی استانداری استان منگستائو کشور قزاقستان گفت: در سال گذشته نیم میلیون تن غلات از کشور قزاقستان وارد ایران شد و ما امید داریم با توجه به پتانسیل موجود روابط اقتصادی ایران و قزاقستان گسترش یابد.
راخیمبک امیر ژانوف،, در جلسه هم‎اندیشی ظرفیت‎های ریلی در حوزه بازرگانی در سالن کنفرانس راه‎آهن شمال شرق2 در مرز

اینچه‎برون اظهار داشت: نخستین بار پس از انتخابات است که به کشور ایران سفر می‎کنم و انتخاب دوباره آقای روحانی را تبریک می‎گویم و از انتخابات عالی و گسترده شما ابراز خرسندی دارم که برادران دینی در حال پیشرفت هستند.
معاون امور سیاست‌گذاری و صنعتی استانداری استان منگستائو قزاقستان افزود: با توجه به روابط دوستانه و برادرانه، برای حوادث تروریستی در کشور ایران ابراز همدردی می‎کنیم و اعلام می‎کنیم متاسفانه در کشور ما نیز چنین حوادثی اتفاق می‎افتد و امید داریم که دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم و برای جلوگیری از چنین حوادث باید روابط اقتصادی بین 2 کشور گسترش یابد.
وی تصریح کرد: افتتاح راه‌آهن اینچه برون با حضور ریاست جمهور 3 کشور این نتایج را ثابت کرد.
دان و جوجه ایران به نقل از تسنیم؛ امیر ژانوف یادآور شد: گسترش حجم بالای کالا بین ترکمنستان، قزاقستان و ایران شاهد این مدعاست و سبب ایجاد امکانات و فرصت‌های بیشتر بین کشورها خواهد شد.
معاون امور سیاست‌گذاری و صنعتی استانداری استان منگستائو قزاقستان تاکید کرد: دستیابی ایران در افق 20 ساله به واردات و صادرات و ترانزیت سالیانه بیش از 6 میلیون و 775 هزار تن بار یک هدف بزرگ است اما قابل انجام بوده و شرکت‎های قزاقی علاقمند به گسترش ایستگاه راه‎آهن اینچه‌برون و بندرخشک در این منطقه هستند زیرا این منطقه پتانسیل‌های فراوانی دارد.
وی گفت: در سال گذشته نیم میلیون تن غلات از کشور قزاقستان وارد ایران شد و ما امید داریم با توجه به پتانسیل موجود واردات غلات از قزاقستان فعال شود.
امیر ژانوف تصریح کرد: شرکت‌های قزاقی این آمادگی را دارند تا در اینچه برون سرمایه‌گذاری کنتد و این وظیفه مسئولان دو کشور است تا مشارکت‌کنندگان در این زمینه در 2 کشور را پیدا کنیم تا استانداران 2 استان آرامش داشته باشند.
معاون امور سیاست‌گذاری و صنعتی استانداری استان منگستائو قزاقستان افزود: روابط دو استان منگستائو و گلستان پایه و اساس 2 کشور است و سال گذشته هیئتی از استان گلستان به استان ما سفر کردند، اما مدت زمان سفرشان کوتاه بود و امید داریم در سفرهای بعدی این زمان طولانی و یکی دو هفته شود.
وی اظهار کرد: در برنامه‎های آتی از استان گلستان بازدید خواهیم داشت و امید داریم در این بازدیدها بتوانیم پروژه‌هایی عملیاتی و همکاری داشته باشیم.
امیر ژانوف گفت: امید داریم قطار گرگان- اوکتائو راه‌اندازی شده تا در جلسات بعدی با این قطار سفر کنیم.
معاون امور سیاست‌گذاری و صنعتی استانداری استان منگستائو قزاقستان تصریح کرد: پیشرفت کار شما را نسبت به سال گذشته پسندیدم و علاقمندی قزاقستان برای همکاری با شما وجود دارد و ما پروژه‌هایی برای شما آوردیم و برای ایجاد این پروژه‌ها نیاز است تا خط عریض ساخته و زیرساخت‌ها فراهم شود تا تبادلات صورت گیرد.
امیرژانوف اظهار داشت: زمین یک‎هزار و 250 هکتار، یک محوطه بزرگی است و ما می‌توانیم پروژه‌های خود را در این اراضی با 5 هکتار در فاز نخست آغاز کنیم.