corn.jpg

تجهیز و استقرار 94 مرکز خرید گندم در کردستان

چاپ

altخرید تضمینی گندم در استان کردستان از 10تیرماه جاری آغاز شده و 94 مرکز خرید مربوط به شرکت غله و خدمات بازرگانی استان، سیلوداران بخش خصوصی، کارخانجات آردسازی استان و مباشر خرید، کار تحویل گیری گندم ازکشاورزان زحمتکش کردستانی را انجام می دهند.
روابط عمومی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کردستان، جمال صالحی مدیرکل این شرکت از آغاز عملیات خرید تضمینی گندم

در استان از تاریخ 10تیرماه خبرداد.
وی گفت: تاکنون مقدار 7900تن گندم از کشاورزان در مناطق گرمسیر استان خریداری شده است.
دان و جوجه ایران به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ صالحی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم در راستای رفاه حال کشاورزان عزیز اندیشیده شده، اظهار کرد: برای فصل خرید امسال تعداد 94 مرکز خرید درقالب؛ سیلوهای بخش دولتی و خصوصی، کارخانجات آردسازی و مباشر خرید در سراسر استان تجهز و مستقر شده اند تا محصول گندم کشاورزان را با کمترین هزینه از سوی زارعین، دریافت و خریداری کنند.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کردستان، سطح زیر کشت گندم استان در سال زراعی 96- 1395 را مجموعا 556هزار هکتاراعلام کرد که از این مقدار؛ 522هزار هکتار به کشت دیم گندم و 34500 هکتار هم زیر کشت آبی گندم قرار داشته است.
صالحی پیش بینی میزان تولید گندم سالجاری استان را 650 هزار تن اعلام و اظهار کرد: برآورد میشود که از این مقدار تولید گندم دراستان، حدود 500 هزار تن خرید تضمینی انجام شود که نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش دارد.
وی در خصوص علل و عوامل کاهش تولید و خرید گندم در سالجاری؛ به پایین بودن میزان بارندگی و عدم پراکنش مناسب بارانها در فصل کاشت، که مزراع دیم استان برای سبز شدن و رشد نیز به باران دارند، و همچنین سرما زدگی و یخبندان مزارع در زمستان گذشته اشاره کرد.
مدیرکل غله کردستان همچنین از خرید بیش از 700 تن کلزا از کشاورزان استان به قیمت تضمینی خبرداد و افزود : کلزاهای خریداری شده طبق ابلاغیه شرکت بازرگانی دولتی ایران به کارخانه روغنکشی همدان بارگیری و حمل میشوند.