hen.jpg

پیش بینی افزایش 12 درصدی تولید وش پنبه در کشور/کشت نشایی به 100 هکتار می رسد

چاپ

altمجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: امسال تولید وش پنبه نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش یابد
به گزارش دان و جوجه ایران از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس ابراهیم هزار جریبی اعلام کرد: کشت پنبه در سال جاری رو به اتمام است و برآورد

می کنیم سطح زیر کشت این محصول با رشد 6 درصدی نسبت به سال قبل به 75 هزار هکتار برسد.
وی اظهار داشت: امسال همچنین انتظار داریم عملکرد تولید پنبه نیز حدود 6 درصد افزایش یابد.
هزار جریبی میزان تولید وش پنبه در سال 96 را 180 هزار تن برآورد و خاطر نشان کرد: سال گذشته 160 هزار تن از این محصول در کشور تولید شد.
وی با بیان این که کشت نشایی پنبه از برنامه های ویژه معاونت زراعت است، گفت: سال گذشته هشت هکتار کشت نشایی داشتیم اما امسال برای حدود 130 هکتار خزانه های نشا در استان های مختلف آماده کرده ایم که در حال انتقال به مزارع اصلی هستند.
وی در عین حال پیش بینی کرد سطح زیر کشت نشایی پنبه امسال به یکصد هکتار در 12 استان افزایش یابد.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی کاهش یک ششم مصرف بذر در هر هکتار، نبود آفات اول فصل، صرفه جویی 30 تا 40 درصدی مصرف آب و کوتاه کردن دوره رشد را از جمله مزایای کشت نشایی پنبه برشمرد.
وی استفاده از ارقام و بذور زودرس را از دیگر برنامه ها به منظور افزایش تولید در حوزه پنبه عنوان کرد و اذعان داشت: امسال مزارع تکثیر ارقام زودرس آماده شده و این ارقام در سطح 700 هکتار در حال تکثیر هستند.
هزار جریبی پیش بینی کرد ارقام در حال تکثیر در سطح 700 هکتار بیش از 20 هزار هکتار از مزارع را در سال 97 پوشش دهد.
وی با اشاره به تولید بذر پنبه در چهار استان کشور توسط هفت شرکت تولید کننده، گفت: این شرکت ها دوره های آموزشی و ترویجی در زمینه روش استفاده از بذر پنبه را برای کشاورزان برگزار می کنند.
مجری طرح پنبه ادامه داد: از بذرهای وارداتی نیز در مزارع پنبه استفاده شده که عمده آنها از ترکیه و یونان هستند.
وی افزود: برنامه هایی داریم که از دانش فنی این دو کشور در زمینه بذر پنبه استفاده و دوره های آموزشی برای کشاورزی برگزار کنیم.
هزار جریبی اظهار داشت: در حال حاضر یک دوره آموزشی به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت ارقام توسط کارشناسان کشور ترکیه در دشت مغان اردبیل در اوایل خرداد امسال برگزار شد.
وی در همین حال از اجرای پایلوت های الگویی ترویج پنبه در هشت استان کشور برای انتقال آخرین دانش فنی به کشاورزان خبر داد.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی به برنامه مشارکت مردمی در حوزه پنبه اشاره کرد و گفت: با کمک این برنامه از ظرفیت های اتحادیه ها، تعاونی های پنبه کاران کشور، شرکت های خصوصی تولید بذر و بعضی از کارخانجات پنبه پاک کنی، کارخانجات کرک زدایی بذر و مباشرت در خرید تضمینی استفاده خواهیم کرد.
وی با اظهار به این که 60 تا 70 درصد وش پنبه توسط بخش خصوصی خریداری می شود، تصریح کرد: در صورتی که قیمت بازار کمتر از قیمت تضمینی باشد، خرید تضمینی پنبه توسط دولت صورت می گیرد.
هزارجریبی ادامه داد: امسال قیمت تضمینی پنبه با 9 درصد افزایش به حدود 3 هزار و 300 تومان رسیده است.
وی پیش بینی کرد که از 180 هزار تن وش پنبه امسال 60 هزار تن الیاف پنبه تهیه شود.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: نیاز کارخانجات نساجی کشور با ظرفیت کامل 180 هزار تن الیاف پنبه است، اما مصرف آنها در حال حاضریکصد تا 120 هزار تن می باشد.
وی اذعان داشت: امسال برنامه ریزی کرده ایم که علاوه بر ارتقای عملکرد، هزینه های تولید پنبه را از طریق افزایش برداشت ماشینی این محصول کاهش دهیم.