chick.jpg

بازشدن گره بازارتخم‌مرغ با افزایش اختیارات بخش خصوصی و اتحادیه‌ها

چاپ

 altعضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی و آب و منابع طبیعی مجلس ،گفت: بهبود وضعیت بازار تخم مرغ در گرو ایجاد تعاملات سازنده با اتحادیه ها بوده و اتحادیه ها با توجه به رسالتی که دارند، می توانند تولید را طبق بازار عرضه و تقاضا تنظیم کنند.
نظر افضلی درباره وضعیت صادرات تخم‌مرغ، گفت: اگر خواستار حل شدن ریشه‌ای مشکلات مرغداری های تخم‌گذار هستیم، باید با یک نقشه راه اقتصادی بازار تخم مرغ

را  به اتحادیه  مرغداری واگذار کنیم، زیرا اتحادیه‌ها با محورهای تخصصی در این زمینه علاوه بر نگاه تجربی با مشاهدات عینی نیز در حین کار روبرو هستند.
دان و جوجه ایران به نقل از خانه ملت؛ نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اتحادیه مرغداری های تخم گذار با توجه به رسالتی که دارند به خوبی بازار تخم مرغ را در دو سطح داخلی و خارجی می شناسند؛ بنابراین بهترین راهبرد برای ثبات بازار تخم مرغ ،سپردن بازاریابی تخم مرغ به بخش خصوصی و اتحادیه ها است.
وی ادامه داد: اتحادیه مرغداری ها هم اکنون با ساماندهی مرغداری های تخم گذار از میزان تولید و شرایط تقاضا در بازار داخلی و خارجی اطلاعات جامعی دارد و این در حالی است که  این اتحادیه در اولین گام توانسته اند، مرغداری های تخم گذار را  طبق دوره تولید تنظیم کنند.
افضلی افزود: سامان دهی بازار تخم مرغ با عدم دخالت دولت در بازار به شرط اینکه چرخه تولید تا صادرات تخم مرغ  به طور کلی در اختیار بخش خصوصی و اتحادیه ها قرار بگیرد عملیاتی می شود، زیرا اتحادیه‌ها با توجه به  اطلاعات جامعی که از شرایط  بازار دارند ،می توانند به سادگی جوجه ریزی  در مرغداری هاکشور را با توجه به بازارهای مصرف تعیین کنند.
عضو هییت رییسه کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس، یادآورشد: ریسک تولید در صنعت مرغداری بالاست؛ بنابراین اگر دولت خواستار جان گرفتن بخش تولید در مرغداری‌های کشور است، باید در حوادث غیرمترقبه مانند آنفولانزا ،پشتیبان تولید کننده باشد تا تولیدکننده بتواند بدون تعلل به چرخه تولید بازگردد.