hen.jpg

جوجه یکروزه همچنان گران است/ ۱۸۰۰تومان فاکتور ولی۲۵۰۰ قیمت واقعی فروش!

چاپ

altاگرچه قیمت جوجه یکروزه، بسیار بالاتر از نرخ متعارف آن است، اما دفاتر واسطه‌ای که این نهاده را در اختیار مرغداران می‌گذارند، راه‌های فرار از قانون را به خوبی بلدند
چند ماهی است که قیمت بالای جوجه یکروزه، نارضایتی پرورش‌دهندگان را برانگیخته، اما اعتراض آنها هنوز راه به جایی نبرده

است. حتی برای جلوگیری از این گران‌فروشی، پای سازمان‌های نظارتی نیز به موضوع باز شد، اما طبق گفته نمایندگان بخش خصوصی، دفاتر واسطه‌ای که مقصر اصلی گرانی هستند، زیرک‌تر از آنند که رد پایی محکمه پسند از خود به جا گذارند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، گفت: مشکل اصلی اینجاست که در فاکتور فروش جوجه یک‌هزار و ۸۰۰ تومان ثبت شده، اما قیمت واقعی در حدود دو هزار و ۷۰۰ تومان (جوجه یکروزه بر حسب نژاد و کیفیت از نرخ 2200 تومان تا 2500 تومان)است.
دان و جوجه ایران به نقل از ایانا؛ محمد یوسفی، در توضیح این مطلب افزود: دفاتر واسطه‌ای راه‌های فرار از قانون را به خوبی بلدند. آنها فاکتورها را به گونه‌ای صادر می‌کنند که هیچ مدرکی برای شکایت مرغدار وجود نداشته باشد و مابقی پول را با بهانه‌های دیگر مانند فروش ذرت یا استرداد بدهی دریافت می‌کنند.
وی عنوان کرد: به همین دلیل است که با وجود نامه کتبی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر جرائم فروش جوجه با نرخ بالا، هنوز دستگاه‌های نظارتی نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند. زیرا دادگاه، مدارک مستند لازم دارد که آن نیز با توجه به فاکتورهای صوری، در دسترس نیست.
یوسفی، با اشاره به اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد جوجه یکروزه از طریق دفاتر واسطه‌ای به فروش می‌رسد، اظهار کرد: آنها معمولا این نهاده را به صورت نسیه در اختیار مرغداران قرار می‌دهند؛ مرغدارانی که توان مالی‌شان طی چند سال اخیر، به شدت کاهش یافته و بیشترشان معوقات بانکی دارند.
وی ادامه داد: گرانی جوجه یکروزه از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد و اکنون به طور میانگین دو هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر قطعه است. این در حالی است که در فروردین ۹۵ نرخ این نهاده یک‌هزار و ۱۰۰ تومان و فروردین امسال، دو هزار و ۵۰۰ تومان بود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، با بیان اینکه جلسات متعددی در دفتر معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی برای ارائه راه‌حل، برگزار شده، گفت: در حال حاضر تنها راه چاره برای شفافیت قیمت جوجه عرضه آن در بورس کالا است که از طرف معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شد. در حالی که بسیاری نیز اعتقاد چندانی به عرضه جوجه در بورس نداشته و از روی ناچاری آن را پذیرفته‌اند.