hen.jpg

سوبسید دولت به مردم از جیب مرغداران/ کشتی دومین صنعت بزرگ کشور به گل می نشیند؟

چاپ

 altدر نشست دیروز نمایندگان دولت با مرغداران قرار شد تا قیمت این محصول 10 درصد افزایش یابد
 در این نشست که بدون حضور محمود حجتی، مسئولانی از این وزارتخانه، بانک کشاورزی و ستاد تنطیم بازار حضور داشتند، مشکلات مرغداران گوشتی

در ۴ سال اخیر بررسی شد.
دان و جوجه ایران به نقل از ایلنا؛ مهم ترین بحث مطرح شده در این نشست از سوی مرغداران، مشکلات این صنعت در ۲۵ دوره پرورش مرغ گوشتی(۴ سال) اخیر بود. به گفته آنها در حالی که وزارت جهاد کشاورزی از ۴ سال پیش قیمت کارشناسی مرغ را هر کیلوگرم ۷۵۰۰ تومان اعلام کرده اما مرغداران در طول ۲۵ دوره پرورش، محصول خود را ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان زیر قیمت کارشناسی فروخته و زیان کرده اند.

سوبسید دولت به مردم از جیب مرغداران!
مرغداران همچنین از نمایندگان دولت که در این نشست به نیابت از وزیر جهاد کشاورزی و به دستور معاون اول رییس جمهوری، حضور داشتند، خواستند همان گونه که شرکت پشتیبانی امور دام سالانه برای تامین تنها ۵ درصد بازار مرغ، سوبسید ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومانی از دولت می گیرد، برای تولیدکنندگانی که ۹۵ درصد بازار مرغ را تامین می کنند، درخواست ردیف بودجه اختصاصی کنند.
یکی دیگر از خواسته مرغداران که معتقدند دولت به دلیل کاهش بودجه از جیب آنها سوبسید مرغ به مردم داده است، افزایش ۱۰ درصدی قیمت مرغ است. به گفته آنها این میزان افزایش باید در خرید و فروش مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام نیز اعمال شود تا بازار به تعادل نسبی برسد.

شرط مهلت ۳ ساله معوقات مرغداران از سوی بانک کشاورزی
در ادامه این نشست، محمودی معاون اعتبارات بانک کشاورزی تقاضای مرغداران برای تنفس ۳ ساله بدون سود در پرداخت معوقات این بانک را پذیرفت و از دولت خواست برای جلوگیری از مشکلات و چالش های این صنعت دولت ردیف بودجه حمایتی اختصاص دهد تا صنعت مرغداری در آینده شاهد تکرار چنین مسایلی نباشد.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت مرغ منطقی است
مقدم، نماینده ستاد تنظیم بازار نیز در این نشست، بر خواسته افزایش ۱۰ درصدی قیمت مرغ در بازار از سوی مرغداران تاکید و اظهار کرد: در حالی که دولت تورم ۹ تا ۱۰ درصدی را اعلام می کند، اعمال نکردن این میزان تورم بر قیمت مرغ در سال های اخیر، ظلم مضاعف به تولیدکننده است. این افزایش قیمت باید در خرید و فروش مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام اعمال شود.

خواسته های مرغداران بحق است
همچنین برازنده، مشاور برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی، با تایید خواسته های بحق مرغداران، افزود: در شرایطی که تولیدکنندگان خارجی با مشوق های صادراتی و بهره های ۴ درصدی مرغ صادر می کنند، نمی توان از مرغداران داخلی توقع داشت با بهره های بانکی ۲۳ تا ۲۴ درصدی و بدون حمایت های صادراتی در بازارهای منطقه ای رقابت کنند.

کشتی دومین صنعت بزرگ کشور به گل می نشیند؟
فارغی، رییس انجمن جوجه یکروزه نیز نسبت به رفع مشکل صنعت مرغداری هشدار داد و تصریح کرد: اگر این مشکلات برطرف نشود و دولت از دومین صنعت تاثیرگذار کشور حمایت نکند، این کشتی بزرگ بزودی به گل می نشیند و احیای دوباره آن با ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ میلیارد تومان هم امکان پذیر نخواهد بود.
گفتنی است؛ در پایان این نشست تمامی خواسته ها و بیانات حاضران در صورت جلسه ای تنظیم و قرار شد به دفتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ارسال شود. مرغداران نیز همچنان پیگیر مطالبات خود در این زمینه هستند.