hen.jpg

فعالیت ۲۷ زنجیره تولید گوشت مرغ در کشور/ سهم ۵۰ درصدی شرکت‌های زنجیره‌ای در صادرات مرغ

چاپ

altدبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور گفت: اگرچه از عمر تشکیل شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کمتر از ۴ سال می‌گذرد، اما این شرکت‌ها توانسته‌اند تاکنون سهم قابل توجهی از تولید و صادرات را بر عهده بگیرند.
دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور گفت: در حال حاضر ۲۷ شرکت زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ در ۱۲ استان کشور به صورت

جدی فعالیت می‌کنند.
دان و جوجه ایران به نقل از ایانا؛ علی صابری، با اشاره به سهم حدود ۱۷ درصدی این شرکت‌ها در تامین گوشت مرغ داخلی، افزود: اکنون بیش از ۳۰ شرکت جدید برای گرفتن مجوزهای لازم در نوبت هستند که بعد از اصلاح ساختار و رعایت استانداردها مطابق دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی، آنها نیز به جمع شرکت‌های تولیدکننده خواهند پیوست. در این صورت می‌توان امیدوار بود که سهم تولید گوشت مرغ توسط زنجیره‌ها به ۲ برابر مقدار کنونی افزایش یابد.
به گفته وی، خوشبختانه بعد از برجام و گشایش در تجارت خارجی، رفت و آمد بازرگانان با سهولت بیشتری انجام شد و در این میان با کمک وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ نیز در جلسات بازرگانی حضوری فعال داشت. این امر سبب شد که در صورت اعلام نیاز تجار خارجی برای خرید مرغ، زمینه همکاری دو جانبه با اطمینان بیشتری فراهم شود. زیرا شرکت‌های زنجیره‌ای در قالب یک برند مشخص فعالیت کرده و از صدر تا انتهای کار تولید را به صورت یکپارچه بر عهده می‌گیرند.
صابری ادامه داد: به همین دلیل تاکنون این شرکت‌ها موفق شده‌اند دست‌کم ۵۰ درصد سهم صادرات گوشت مرغ را به خود اختصاص داده و بدون شک این مقدار در سال‌های آینده با توجه به رشد زنجیره‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت.
دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور، یکی از دغدغه‌های بزرگ مرغداران مستقل را زمان طولانی بازگشت سرمایه دانست و عنوان کرد: متاسفانه اکنون بیشتر مرغدارانی که در خارج از چارچوب زنجیره فعالیت می‌کنند، مرغ خود را به کشتارکن‌ها می‌فروشند و در برخی موارد پرداخت دستمزد آنها تا ۳ ماه به تعویق می‌افتد. در حالی که باید حداکثر تا ۱۰ روز این پول به آنها پرداخت شود.
صابری تاکید کرد: اما احتمال بروز این مشکل برای شرکت‌های زنجیره‌ای که با منافعی مشترک فعالیت می‌کنند، نزدیک به صفر است و آنها ریسک کمتری را در روند تولید متقبل می‌شوند.
وی در خصوص پیشینه تشکیل شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ، گفت: کارشناسان پس از ۵ سال مطالعه مستمر در سال ۹۳ به این نتیجه رسیدند که برای کاهش قیمت تمام شده و قطع دست واسطه‌گران اضافی، می‌توان با تشکیل زنجیره تولید، گامی اساسی جهت بهبود بهره‌وری در روند تولید برداشت. بنابراین طرح ایجاد این شرکت‌ها از همان سال کلید خورد و خوشبختانه با وجود تمام فراز و فرودها به کار خود ادامه داد.