chick.jpg

صادرات مرغ؛ فرصتی فراموش شده در کرمانشاه

چاپ

altبرخورداری از ظرفیت تولید بالا و همجواری با کشور عراق دو امتیاز استان کرمانشاه برای صادرات مرغ به‌شمار می‌رود، با این وجود میزان صادرات مرغ از استان بسیار پایین است و می توان گفت این ظرفیت مغفول مانده است.
کرمانشاه جزو استانهای مطرح از نظر تولید گوشت مرغ بوده و میزان تولیدات سالانه  این استان بیش از نیاز سالانه آن است و می تواند بخشی از مرغ مورد نیاز

دیگر استان‌ها و حتی خارج از کشور را نیز تامین کند.
امتیاز دیگر کرمانشاه، همجواری و هم‌مرز بودن با کشور عراق است که می تواند یک فرصت ویژه صادارتی برای تولیدکنندگان مرغ محسوب شود، فرصتی که تاکنون از آن استفاده مناسبی نشده است.
دان و جوجه ایران به نقل از ایسنا علی‌اصغر بهمنی‌پور مدیر تنظیم بازار و محصولات کشاورزی و نهاده‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه میزان صادرات مرغ از استان کرمانشاه را بسیار پایین عنوان کرد و افزود: سال گذشته تنها 100 تن گوشت مرغ از استان کرمانشاه به اقلیم کردستان و بخش مرکزی عراق صادر شد.
وی عدم وجود زیرساخت‌های صادراتی را یکی از دلایل پایین بودن میزان صادرات مرغ  از استان کرمانشاه عنوان کرد و ادامه داد: در صورت تجهیز کشتارگاه‌های مرغ استان به خط 02 امکان صادرات بیشتر مرغ از استان به خارج کشور فراهم خواهد شد.
مدیر تنظیم بازار و محصولات کشاورزی و نهاده‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بالاتر بودن قیمت مرغ تولیدی در کشور ما در مقایسه با قیمت عرضه مرغ از سوی کشور ترکیه را در افزایش میل طرف عراقی به واردات مرغ از کشور ترکیه تاثیر گذار دانست.
وی عدم توجه به سایز مرغ تولیدی را یکی دیگر از دلایل پایین بودن صادرات مرغ عنوان کرد و افزود: مرغ تولیدی در کشور ترکیه با وزن بین یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 600 گرم عرضه می‌شود و این درحالیست که وزن مرغ تولیدی در کشور ما بالای یک کیلو و 800 گرم است و تولیدکنندگان رنج مناسب صادراتی را رعایت نمی‌کنند.
وی وزن مرغ مناسب بازارهای جهانی را بین یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 800 گرم عنوان کرد.
بهمنی‌پور در ادامه با اشاره به مهیا بودن شرایط صادرات مرغ در استان از نظر صدور مجوزها گفت: هیچ مشکلی برای صادرات مرغ از استان کرمانشاه نداریم و در صورت تجهیز کشتارگاه های استان به خط 02 امکان افزایش صادرات مرغ وجود دارد.

وی با اشاره به بالا بودن میزان تولیدات مرغ استان در مقایسه با نیاز سالانه استان، ابراز امیدواری کرد: با تجهیز کشتارگاه‌های استان به خط 02 شرایط برای صادرات بیشتر مرغ از استان کرمانشاه مهیا شود.
بهمنی‌پور با بیان اینکه استان کرمانشاه در حال حاضر 919 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت جوجه ریزی یک میلیون و 50 هزار قطعه در هر دوره را دارد.
مدیر تنظیم بازار و محصولات کشاورزی و نهاده‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تولید سالانه مرغ استان را در حال حاضر بیش از 63 هزار تن اعلام و اظهار کرد: نیاز سالانه استان به گوشت مرغ 32 هزار تن بوده و سالانه بیش از 31 هزار تن مازاد تولید داریم.
بهرام خانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ظرفیت تولید سالانه 75 تا 80 هزار تن مرغ در استان داریم که در حال حاضر به اندازه همه ظرفیت تولیدی استان تولید مرغ نداریم.
خانی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع 63 هزار و 700 تن مرغ در استان کرمانشاه تولید شد، افزود: در صورت تجهیز کشتارگاه‌های مرغ استان به خط 02 تمام مراحل کشتار مرغ از کشتار تا تخلیه و بسته بندی اتوماتیک بوده و امکان تولید مرغ‌های با فاکتورهای صادراتی فراهم خواهد شد.
خانی افزود: در این صورت امکان استفاده از تمامی ظرفیت تولید مرغ استان به وجود خواهد آمد که این اقدام خواهد توانست نقش مهمی در افزایش میزان تولیدات و صادرات بیشتر داشته و توسعه صادرات مرغ نیز اشتغالزایی پایدار را در استان در پی خواهد داشت.
جلال کریمی ‌زند مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تاکنون به دلیل نبود کشتارگاه مجهز به خط 02 عملا امکان صادرات مرغ تولیدی در استان به خارج از کشور وجود نداشته، اظهار کرد: تجهیزات مورد نیاز تجهیز یکی از کشتارگاه‌های مرغ استان به خط 02 خریداری و وارد استان شده است و قرار شده بزودی نسبت به راه‌اندازی این خط جدید کشتار مرغ در استان اقدام شود.
کریمی‌زند با بیان اینکه قرار بود این خط کشتار مرغ تا پایان سال گذشته به مجموعه کشتارگاهی استان اضافه شود، افزود: در حال حاضر ماشین‌آلات مورد نیاز به محل کشتارگاه حمل شده‌ و تنها نصب آنها باقیمانده است.
مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: این کشتارگاه با ظرفیت کشتار دو هزار قطعه در ساعت در شهرستان کرمانشاه به خط 02 مجهز خواهد شد و با تجهیز آن امکان کشتار مرغ با فاکتورهای صادراتی در استان مهیا خواهد شد و شاهد افزایش صادرات مرغ از استان به اقلیم کردستان و بخش مرکزی عراق خواهیم بود.
کریمی زند افزود: همچنین دو کشتارگاه دیگر مرغ یکی با ظرفیت کشتار چهار هزار قطعه در ساعت در شهرستان صحنه و دیگری با ظرفیت کشتار دو هزار قطعه مرغ در استان در بخش ماهیدشت برای تجهیز به خط 02 اعلام امادگی کرده و کار تجهیز آنها در دست پیگیری است.
وی افزود: کشتارگاه مجهز به خط 02 سبب ارتقای کیفیت بسته‌بندی مرغ تولیدی در استان شده و مرغ تولیدی را قابل رقابت با محصولات کشورهای اروپایی خواهد کرد.
مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه تعداد کشتارگاه‌های مرغ استان در شرایط فعلی را هشت کشتارگاه دانست و افزود: کمبودی از نظر فضای کشتارگاهی مرغ و کشتارگاه 01 در استان نداریم.