soy.jpg

کاهش 30 درصدی نرخ نهاده های دامی در دولت یازدهم

چاپ

altرئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: به رغم افزایش سه برابری نرخ دلار در دولت گذشته، قیمت نهاده های دامی در دولت یازدهم 30 درصد کاهش یافت و این در حالی است که بخش عمده نهاده های دامی از جمله ذرت و جو وارداتی است.
مجتبی مزروعی روز شنبه اظهار کرد: در دولت دهم با وجود دلار با نرخ 12 هزار ریال، هر کیلوگرم ذرت 13 هزار ریال و هر کیلو جو

بین 9 تا 11 هزار ریال به دامداران می رسید اما در دولت یازدهم به رغم افزایش سه برابری نرخ دلار، نهاده های دامی، در راستای حفظ منافع تولید کنندگان در استان و کشور، با 30 درصد کاهش نسبت به قیمت دولت قبل بین دامداران توزیع شد.
دان و جوجه ایران به نقل از ایرنا؛ وی با اشاره به خرید و توزیع 160 هزار تن جو بین دامداران خراسان رضوی در سال گذشته خاطرنشان کرد: در سالهای 93 و 94 نیز 600هزار تن انواع نهاده های دامی نظیر جو، سویا و ذرت در استان به صورت مدت دار و بدون سود توزیع شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در سال 91 قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ 100 هزار ریال بود که با توزیع به موقع نهاده ها این رقم در سالهای بعد به کیلویی 60 تا 70 هزار ریال کاهش یافت.
مزروعی افزود: در سال 92 قیمت هر کیلو دام سبک 80 هزار ریال و قیمت هر کیلو گوشت قرمز بین 280 تا 300 هزار ریال بود ولی با توجه دولت به بخش دامداری و در راستای حمایت از دامداران، نرخ دام زنده با حدود 2 برابر افزایش به کیلویی 150 هزار ریال رسید ولی قیمت گوشت قرمز در بازار با افزایش محدود به کیلویی 300 تا 350 هزار ریال رسید.
وی با اشاره به تولید 73 هزار تن گوشت قرمز در سال 95 در خراسان رضوی، افزود: حدود 14 میلیون واحد دامی در سطح استان فعال است.
رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این تعداد 10.6 درصد واحدهای دامی کشور را تشکیل می‌دهد و خراسان رضوی را در جایگاه اول از نظر تعداد واحد دامی کشور قرار داده است.
مزروعی بیان کرد: همچنین پارسال 150 هزار تن گوشت مرغ، 940 هزار تن شیر و 101 هزار تن تخم مرغ توسط دامداران استان تولید شد.