corn.jpg

عبور از ترکیه برای جذب بازار مرغ و تخم مرغ منطقه، ۷سال زمان می خواهد

چاپ

altصنعت ترکیه یک مجموعه کپی کار است که هیچ اصالتی ندارد و رشد صنعت در کشور مذکور به دلیل رشد آرام صنایع در کشورهای دیگر از جمله ایران رخ داده است
احمدرضا رزازی کارشناس صنعت مرغداری، با بیان این مطلب در خصوص قیمت مرغ و دخالت مستقیم و غیر مستقیم

در قیمت فروش بازار از سوی مجامع نظارتی بدون توجه به قیمت تمام شده آن گفت: این موضوع دو وجه دارد. اول تولید کننده و دوم مصرف کننده که در بحث قیمت گذاری منافع هر دو طرف باید رعایت شود.
دان و جوجه ایران به نقل از ایانا؛ وی ادامه داد: چنانچه قیمت گذاری به صورت دخالت مستقیم یا غیر مستقیم به نفع تولید کننده باشد تنها وجه اول را دیده‌ایم و این اتفاق به ضرر کیفیت محصول و مصرف کننده ایرانی است البته این اتفاق در برخی از صنایع داخلی افتاده که زیان آور بوده است.
مدیرعامل والا صنعت توسعه افزود: حمایت صرف از مصرف کننده نیز تهدیدی برای منافع تولید کننده و انگیزه سرمایه گذاری جدید است بنابراین در موضوع قیمت گذاری باید هوای هر دو گروه را داشت.
وی تصریح کرد: افزایش معقول قیمت‌ها موجب ارتقای تکنولوژی و کیفیت محصول خواهد شد و این امر رضایت مشتری را بالا خواهد برد و تولید کننده نیز متضرر نمی شود.
رزازی با انتقاد از حمایت کامل دولتی از برخی تولیدکنندگان حوزه‌های اقتصادی، اظهار کرد: حمایت کامل و بی قید و شرط، تولیدکننده را تنبل خواهد کرد و انگیزه ارتقاء و رشد در جهت بهبود کیفیت و سطح تکنولوژی را می‌گیرد.
وی ایجاد انگیزه در کارآفرینان را مهم دانست و افزود: برای ایجاد اشتغال باید کار ایجاد شود و این مهم رخ نخواهد داد مگر با حمایت مناسب از بخش تولید و تولیدگر تا سرمایه‌گذاران جدید نیز با دلی قرص و محکم وارد کارزار تولید شوند.
مجری برگزاری اولین همایش جوجه کشی در ایران با اشاره به حضور پر رنگ شرکت‌های ترکیه‌ای در بازار مرغ و تخم‌مرغ منطقه و خارج شدن بازار از دست ایران تاکید کرد: صنعت ترکیه یک مجموعه کپی کار است که هیچ اصالتی ندارد و رشد صنعت در کشور مذکور به دلیل رشد آرام صنایع در کشورهای دیگر از جمله ایران رخ داده که در مورد کشور ما دو مشکل جنگ و تحریم را می توان دلیل این اتفاق دانست.
رزازی در مورد امکان بازپس گیری جایگاه اقتصادی ایران در آسیا و خاورمیانه گفت: ما پتانسیل این کار را داریم و بین ۵ تا ۷ سال طول خواهد کشید که به اصل خود برگشته و ترکیه را از دور خارج کنیم.

ساخت ماشین حمل جوجه در ایران کلید خورد
رزازی در مورد فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی زیر مجموعه خود گفت: ما با تمام شرکت‌های طرف همکاری خود به شرط انتقال تکنولوژی قرارداد می‌بندیم و تنها بازار را به ایشان نمی‌دهیم بلکه تکنولوژی روز را برای ساخت و تجهیز به کشور وارد می‌کنیم.
مدیر عامل والا صنعت توسعه در مورد پیش بینی خود از وضع بازار در صورت برگشت تحریم‌های اقتصادی بیان کرد: فکر نمی‌کنم به عقب برگردیم، اما اگر چنین اتفاقی رخ داد راه‌های بسیاری برای تامین نیازهای کشور در حوزه صنعت مرغداری وجود دارد که ما نیز آن مسیر‌ها را بلدیم.