chick.jpg

بهبود ضریب تبدیل طیور با توسعه مکانیزاسیون

چاپ

altتوسعه مکانیزاسیون در بهبود ضریب تبدیل طیور بسیار موثر است و باید متولیان امر و تولیدکنندگان به این مهم توجهی جدی داشته باشند
پیام کرمانی نماینده اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی تهران افزود: میانگین تلفات طی دوره پرورش طیور در ایران ۱۰ درصد

در حالیکه عدد میز ان تلفات در ترکیه چهار درصد است.
دان و جوجه ایران به نقل از صداوسیما؛ وی همچنین نقش صنعت مرغداری را در ساختار اقتصادی بسیار حائز اهمیت برشمرد و اظهارداشت: دوره پرورش طیور گوشتی در کشور ۴۰ تا ۴۵ روز و مرغ تخمگذار ۱۸ ماه است.
نماینده اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی تهران به رادیو اقتصاد گفت: سن کشتار مرغ در اغلب کشورهای دنیا بین ۳۸ تا ۴۲ روز است که در ایران به ۵۰ تا ۶۰ روز می‌رسد.
وی در ادامه بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص مصرف مرغ‌های سبک در جامعه تاکید کرد و افزود: تولید و مصرف مرغ با وزن نامتعارف بعنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شده و مردم تمایل چندانی به مصرف مرغ با وزن کمتر از خود نشان نمی‌دهند.
کرمانی بیان کرد: مرغ‌های سبک علاوه بر دارا بودن طعم و کیفیت مناسب‌تر نسبت به مرغ درشت ارزش تغذیه‌ای بالاتری داشته و از سلامت بیشتری نیز برخودار هستند.
وی بر ضرورت تولید و مصرف مرغ سایز (مرغ با وزن متعارف) در جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: این مسئله نیاز به فرهنگسازی گسترده و آگاهی بخشیدن به مرغداران و مصرف کنندگان داشته و توجه جدی مسئولان و متولیان تولید را می‌طلبد.
نماینده اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی تهران گفت: میانگین وزن کشتار، ضریب تبدیل و ضریب شاخص تولید مرغ گوشتی در ایران و ترکیه به ترتیب ۲. ۳ و ۲. ۲، ۲. ۱ و ۱. ۷، ۱۹۷ و ۲۹۲ است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مکانیزاسیون در بهبود ضریب تبدیل طیور در کشور اشاره کرد و افزود: میزان تبدیل مواد غذایی به گوشت مرغ عامل اصلی در تعیین سودمندی پرورش طیور گوشتی است.
کرمانی بیان داشت: ضریب تبدیل غذایی یا مقدار غذای مورد نیاز برای اضافه شدن یک واحد وزن، شاخص متداولیست که در صنعت طیور جهت ارزیابی کارآیی نسبی خوراک مورد استفاده پرورش دهندگان قرار می‌گیرد.
«وحید صابر پور» پرورش دهنده مرغ از آذربایجان غربی نیز در برنامه ارمغان طبیعت رادیو اقتصاد گفت: توسعه مکانیزاسیون در صنعت مرغداری برکات زیادی از قبیل: صرفه جویی در انرژی، کاهش آلایندگی محیط زیست، بهبود ضریب تبدیل، کاهش هزینه‌های تولید وخطاهای انسانی را به همراه داشته است.
وی افزود: جلوگیری از بیماری‌های واگیر دار، کاهش مصرف داروهای شیمیایی، تراکم مناسب جوجه ریزی، کاهش سن پرورش طیور و ... از دیگر ثمرات توسعه مکانیزاسیون در این حوزه بوده است.