soy.jpg

تفاوت قوانین دامپزشکی ایران با دنیا/ رایزنی برای صادرات لبنیات به چین

چاپ

altدر حالی که تقریبا در تمام کشورها متولیان دامپزشکی، مسئول سلامت مواد پروتئینی خام و فراوری شده هستند، اما این موضوع در ایران به کلی متفاوت است
معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور، در ارتباط با یکی از مشکلات

قانونی نظارت بر موادغذایی گفت: هم‌اکنون در ایران نظارت و کنترل مواد خام پروتئینی بر عهده سازمان دامپزشکی است و کنترل مواد غذایی فراوری شده را سازمان غذا و دارو بر عهده دارد.
دان و جوجه ایران به نقل از ایانا؛ فرحمند صالح‌زاده، با اشاره به اینکه این قوانین سال‌هاست در کشور جاری است، افزود: متاسفانه در بیش‌تر کشورهای دنیا تنها متولی سلامت مواد پروتئینی اعم از خام و فراوری شده، دامپزشکی است و این موضوع در تجارت مواد مورد نظر با کشورهای مختلف، خلل ایجاد می‌کند.
به گفته صالح‌زاده، به عنوان مثال، پیش از صادرات شیرخشک و پنیر به کشورهای اوراسیا در فروردین سال گذشته، سازمان دامپزشکی با وجود اینکه طبق قوانین ایران، جزو وظایفش نبود، به موضوع ورود و تاییدیه‌های لازم را صادر کرد. این در حالی است که کشورهای خریدار، گواهی‌های سازمان غذا و دارو را نمی‌پذیرفتند.
وی ادامه داد: همچنین فراورده‌های غذایی مانند سوسیس و کالباس که محتوی گوشت باشد، نیازمند صدور گواهی توسط سازمان دامپزشکی در هر کشوری است. بنابراین تا این تاییدیه نباشد، ممکن نیست بتوان چنین محصولاتی را صادر کرد. مگر کشورهایی مانند عراق یا افغانستان که آنها نیز به دلیل مشکلات داخلی و درگیری‌های پیاپی، از سختگیری در این زمینه صرف‌نظر می‌کنند.
معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور، با بیان اینکه برای صادرات به اوراسیا، کشورهای عضو، کد IR صادر شده توسط سازمان دامپزشکی را قبول کردند، گفت: به تازگی تلاش‌هایی صورت گرفته برای صادرات لبنیات به چین که برای صادرات به این کشور نیز باید محصولات لبنی توسط مسئولان دامپزشکی مورد تایید قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: هنوز هیچ کدام از فراورده‌های لبنی به اتحادیه اروپا صادر نشده و اگر قرار است این اتفاق بیفتد، باز هم گواهی‌های سازمان غذا و دارو مورد تایید خریداران اروپایی نیست.