wheat.jpg

حمایت تلویحی معاون دام وزیر جهاد کشاورزی از طرح استفاده از جوجه مقاوم به سرما

چاپ

altوزارت جهاد کشاورزی از طرح‌های تحقیقاتی که گرهی از مشکلات بهره‌برداران را حل کرده و از نظر اقتصادی توجیه داشته باشد، حمایت می‌کند
 تا قبل از آغاز دولت یازدهم، معمولا طرح‌های تحقیقاتی بیشتر مسائل نظری را در پی داشت و کمتر کاربردی

محسوب می‌شد. بنابراین بازگشت سرمایه از طریق چنین تحقیقاتی، کمتر ممکن بود. اما از زمان روی کار آمدن دولت جدید، پژوهش‌ها سمت و سویی کاربردی به خود گرفته و نه تنها ریاست سازمان تحقیقات، بر این موضوع تاکید دارد، بلکه تمام معاونان وزارتخانه نیز آن را تایید می‌کنند.
دان و جوجه ایران به نقل از ایانا؛ اگرچه در حال حاضر صدور مجوزهای تاسیس واحدهای پرورش طیور گوشتی در کشور متوقف شده است، اما این مبحث نمی‌تواند جلوی پیشرفت و عملی شدن تحقیقات را بگیرد. به عبارتی، وقتی یک طرح تحقیقاتی، منجر به تولید کالایی مقاوم‌تر با خصوصیات بهتر از قبل می‌شود، نیاز به مجوزی برای تولید خواهد داشت و این امر وابسته به نظر مسئولان مربوطه است.
یکی از همین طرح‌ها استفاده از جوجه مقاوم به سرما در واحدهای پرورشی است. پیش از این در خبر ایانا آمده بود که "مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، با وجود حسن نیتی که به این طرح داشتند و بر مطلوب بودن آن مُهر تایید زدند، به دلیل اشباع بودن بازار جوجه، هنوز تصمیم قطعی برای اجرای آن نگرفته‌اند و اتفاقا جواب منفی هم نداده‌اند. زیرا صرفه اقتصادی آن، بر کسی پوشیده نیست."
در همین ارتباط، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، به خبرنگار ایانا گفت: در صورتی که طرح از توجیه اقتصادی برخوردار باشد، می‌توان مجوز تولید را برای آن صادر کرد.
حسن رکنی با اشاره به اینکه سیاست وزارتخانه، حمایت از طرح‌هایی است که بتواند مشکلات بهره‌برداران را کمتر کند، افزود: البته طرح استفاده از جوجه مقاوم به سرما طرحی تحقیقاتی است که هنوز اجرایی نشده تا کارشناسان این معاونت به طور دقیق درباره آن اظهار نظر کنند، اما دستاورد مهم آن، صرفه‌جویی در مصرف انرژی در سالن‌های پرورش جوجه گوشتی است.
به گفته رکنی، این پژوهش که توسط دانشجویی علاقه‌مند صورت گرفته، با چند آزمایش به ثمر رسیده و به نظر می‌رسد ابتدا می‌توان آن را به صورت پایلوت، در واحدهای جوجه‌کشی با رضایت مالک، به اجرا گذاشت. این در حالی است که محقق مورد نظر، یک واحد مجزا و مستقل درخواست کرده تا آزمایش‌های تکمیلی را در آن محل انجام دهد.
وی عنوان کرد: به هر ترتیب، کارشناسان این معاونت، در حال بررسی زوایای مختلف طرح هستند تا به شکلی برای عملیاتی شدن آن، با اجرای طرح مساعدت شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، در پایان تاکید کرد: هیچ منعی برای صدور مجوز اجرایی شدن طرح‌هایی که توجیه اقتصادی داشته و مسیر رسیدن به بهره‌وری را کوتاه‌تر کند، وجود ندارد.