chick.jpg

افزایش تولید دانه های روغنی رمز خودکفایی در نهاده های دامی و قطع وابستگی به روغن

چاپ

 altعضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه حمایت از کشت دانه های روغنی راهکاری برای پاسداری از امنیت غذایی کشور تلقی می شود،گفت: باید هرچه سریع‌تر با برنامه ریزی تولیدمحور،حمایت جدی از کشاورزان را در دستورکار قرارداد.
علاء الدین خادم  درباره وضعیت واردات روغن به کشور،گفت: وابستگی به روغن درحجم بالا خبرخوبی نیست بنابراین باید هرچه سریعتر

با برنامه ریزی تولیدمحور،کشت سراسری دانه های روغنی را  با عواملی همچون توسعه مکانیزه آبیاری،کاهش هزینه تولید،خرید مناسب ازکشاورز  را در دستورکار قرارداد.

 روغن های قاچاق در صورت رویت معدوم شوند
دان و جوجه ایران به نقل از خانه ملت؛ نماینده مردم سپیدان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روغن تنها بایداز مبادی دولتی و رسمی برای جبران کسری بازار مصرفی وارد کشور شود،گفت: روغن های قاچاق علاوه برضربه مهلک به اقتصاد کشور، سلامت شهروندان  را نیز تحت تاثیر قرار می دهند ، بنابراین  روغن های  قاچاق در صورت رویت برای حفظ سلامت شهروندان باید معدوم شوند.
وی با بیان اینکه میزان مصرف منابع آبی باید در اولویت تولید محصولات کشاورزی قراربگیرد ، تصریح کرد:کشت دانه های روغنی برای تولید روغن امری تاثیرگذار است، چرا که این محصول همواره در سبد مصرفی شهروندان و در صنعت کشاورزی محصولی استراتژیک به شمارمی آید.
خادم افزود : تولید کلزا نیازمند منابع آبی بالا نیست ، بنابراین یکی از راهکارهای افزایش تولید روغن را می توان در توسعه تولیدکلزا جستجو کرد.
وی  با بیان اینکه زنجیره ابتدایی تا انتهای صنایع تبدیلی غذایی کشاورزی کشور نیازمند رعایت  استاندارد های بین المللی است ،تصریح کرد:با حمایت از تولید دانه های روغنی می توان علاوه بر تامین روغن خوراکی شهروندان ، نهاده های دامی از جمله ذرت،کنجاله های متنوع دانه های روغنی و دیگر نهاده های خوراکی مرغداری و دامداری های کشور را  نیز تامین کرد.
خادم ادامه داد: برای پاسداری از سلامت تغذیه و حمایت از تولید داخلی باید جلوگیری از ورودکالاهای قاچاق  غذایی که نقش بسزایی در سبد غذایی شهروندان دارد ، عملیاتی شود  و از همین رو برای خودکفایی در  تولید روغن ما نیازمند آمایش سراسری کشت دانه های روغنی در سرتاسرکشور هستیم تا بتوان  مناطق مستعدکشور را برای تولید انبوه دانه های روغنی رادرکشور شناسایی کرد.
   خادم با بیان اینکه ارزانی خوراک نهاده های دامی، توسعه اقتصادی دامداری ها و مرغداری های کشور را در پی دارد، تصریح کرد: با افزایش تولید دانه های روغنی می توان علاوه برکاهش میزان وابستگی به  واردات به روغن،نهاده های خوراکی مرغداری ها را نیز  به نحو اصولی تامین کرد تا بتوان هزینه های جاری مرغداری ها را نیز  در این  راستا کاهش داد.

 افزایش تولید دانه های روغنی نیازمند حضور شرکت های دانش بنیان
خادم افزود:افزایش تولید دانه های روغنی برطبق ظرفیت های اقتصادی کشور  باید همسو با اتخاذ روش های علمی نوین توسط شرکتهای دانش بنیان  عملیاتی شود.
  وی ادامه داد: روغن جزو مواد غذایی است که در سفره تمام مردم کشور جایگاه ممتازی دارد؛ بنابراین برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید با حمایت ویژه از تولید محصولاتی غذایی همچون روغن که رابطه مستقیمی با تامین نیازهای اساسی غذایی شهروندان  دارد  عملیاتی شود تا  علاوه برکاهش وابستگی به واردات روغن،انگیزه کشاورزان را برای ماندگاری در چرخه تولید را نیز افزایش داد.

 افزایش انبوه دانه های روغنی نیازمند اختصاص تسهیلات کم بهره
وی با بیان اینکه  افزایش انبوه دانه های روغنی نیازمند اختصاص تسهیلات کم بهره برای کشاورز است تا حضور در تولید دانه های روغنی برای کشاورز مقرون به صرفه باشد،تصریح کرد:تولید دانه های روغنی و کشت کلزا باید برطبق آمایش تولید عملیاتی شود تا تولید برای کشاورز نیز در این راستا صرفه اقتصادی داشته باشد.
 نماینده مردم سپیدان در مجلس،افزود: شهروندان تنها روغن های  مجوز دار  را در سبد غذایی شان قرار دهند ، زیرا مبدا تولید کالاهای قاچاق مشخص نیست .
 عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه حمایت ازکشت دانه های روغنی راهکاری برای پاسداری از امنیت غذایی کشور تلقی می شود،یادآورشد:افزایش تولید دانه های روغنی رمز کاهش هزینه های نهاده های دامی و قطع  وابستگی به روغن را رقم می زند