soy.jpg

تدوين طرح 10 ساله کشت کلزا در کشور

چاپ

altمعاون وزير جهاد کشاورزي در امور زراعت، از تدوين طرح 10 ساله کشت کلزار در کشور خبر داد, اين طرح براي کاهش نياز ايران به واردات روغن اين محصول اجرا مي شود.
عباس کشاورز در بازديد از دو کارخانه عرقيات گياهي و سبزي خشک کني طبس با اشاره تدوين طرح 10 ساله کشت کلزا

در کشور به اينکه هم اکنون بيش از 92 درصد نياز کشور به دانه‌هاي روغني محصول کلزا از کشورهاي ديگر تأمين مي‌شود گفت: واردات کشور به کلزا يکي از ضعف‌هايي است که بايد رفع شود و به همين خاطر وزارت جهاد کشاورزي يک طرح 10 ساله را ‌براي کشت اين محصول تدوين کرده است که با اجراي آن نزديک به 70 درصد نياز کشور به کلزا در داخل توليد خواهد شد.
وي يکي از اقدامات اجرايي مهم در خصوص توليد کلزا را، افزايش سطح زير کشت و عملکرد اين محصول با استفاده از فناوري روز دنيا و بهره ‌مندي از بذرهاي هيبريد کشورهاي پيشرفته به خصوص فرانسه اعلام کرد و افزود: با اجراي اين طرح در مصرف آب، کود، بذر و ساير نهاده‌ها صرفه‌جويي مي‌شود.
معاون وزير جهاد کشاورزي همچنين در  بازديد  از مزارع کلزاي طبس گفت : دستورالعمل خريد کلزا ابلاغ شده  و امسال اولين خريد آن، دو هفته قبل، از چابهار آغاز شده است.
عباس کشاورز افزود: حتي اگر روزي مشکل تأمين روغن خوراکي در کشور حل شود باز هم حتما بايد 20 تا 25 درصد غلات کشور شامل کشت کلزا باشد.
وي با اشاره به اهميت روغن کلزا براي سلامت جامعه گفت: ريشه گياه کلزا خاک را احيا مي کند و از کشت اين گونه محصولاتي که کشاورزي را پايدار، خاک را غني و به توليد استاندارد مناسب کمک مي کند، حتما حمايت مي کنيم.
معاون وزير جهاد کشاورزي همچنين با اشاره به خودکفايي توليد گندم، سال گذشته در کشور افزود: اين خودکفايي قولي بود که به دولت و مردم داديم و توانستيم با کاهش سطح زيرکشت و افزايش بهره وري، آن را محقق کنيم.
ولي پور مطلق، رئيس سازمان جهادکشاورزي خراسان جنوبي  نيز با اشاره به وجود 757 هکتار زمين زير کشت کلزا در استان گفت : گياه روغني کلزا سبب افزايش توليد در کشت تناوب پس از برداشت کلزا به ويژه براي گندم مي شود که افزايش 30 تا 35 درصدي را در عملکرد محصول دارد.
معاون وزير جهاد کشاورزي همچنين در بازديد از مزارع کلزاي و جوي بشرويه گفت: ظرفيت کشت کلزا در کشور تا سه سال آينده مي تواند به 600 هزار هکتار برسد و اين موضوع هم به بنيه اقتصادي کمک مي کند و هم افزايش توليد روغن و کنجاله را به دنبال دارد و در واقع گامي براي تحقق اقتصاد مقاومتي است.
عباس کشاورز افزود: کشاورزان براي حفظ مزارع کلزا از آفات بايد در صورت مشاهده شته، سريع مزارع و محصول را شستشو دهند.
وي تأکيد کرد: با توجه به وضعيت کمبود آب، بايستي  بذر و الگوي کاشت دانه هاي روغني ديگري همچون  گلرنگ را تهيه و در اختيار کشاورزان قرار دهيم.
معاون وزير جهاد کشاورزي همچنين در خصوص محصول پنبه بشرويه گفت: هنوز فصل کشت پنبه فرا نرسيده است اما بايستي تمام تلاش خود را براي کمک به پنبه کاران به کار بگيريم و بذرهايي که طول رشد کمتر، عملکرد بالا و نياز آبي کمتري دارند را به کشاورزان معرفي کنيم.
عباس کشاورز در خصوص رفع مشکلات اخذ مجوز توليد بذر جو در بشرويه نيز قول مساعد داد.

 

منبع: آریا