wheat.jpg

بازارهایی که ایران می‌تواند از آن ها بهره‌مند شود + جدول میزان تولید و مصرف مرغ

چاپ

altکشورهای همسایه ایران، به غیر از ترکیه و اوکراین، همگی نیازمند واردات گوشت مرغ برای تأمین مصرف داخلی هستند؛ بنابراین کشور ما نیز می‌تواند سهمی قابل توجه در این بازار به دست آورد.
ایران با تولید سالانه بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ، پتانسیل صادراتی قابل توجهی

در منطقه دارد. هرچند که کشورهایی مانند ترکیه، از رقیبان سرسخت بازارهای بین‌المللی محسوب می‌شوند، اما ایران ظرف مدت کمتر از چهار سال، توانست طبق آخرین آمارها ۷۰ هزار تن از این محصول را صادر کند؛ بنابراین انتظار استفاده از این ظرفیت‌ها چندان نیز دور از واقعیت نیست و کشور می‌تواند با کمی تغییر در روند تولید و بهبود شرایط بسته‌بندی و بهداشتی، در تصاحب بازارها بسیار موفق و پیشروانه عمل کند.

تولید و مصرف گوشت مرغ در کشورهای همسایه از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵
alt

در سال ۹۴ حدود هشت میلیون تن گوشت مرغ در کشورهای اطراف ایران تولید شده که به احتمال قوی این مقدار در سال ۹۵ به حدود ۸,۵ میلیون تن افزایش یافته است. مصرف گوشت در سال ۲۰۱۵ میلادی (۹۴) حدود ۱۰ میلیون تن برآورد می‌شود. طبق آمارهای موجود، رشد تولید بیشتر از مصرف بوده و واردات، کاهشی محسوس را تجربه کرده است. جدول مربوطه نشان می‌دهد که همیشه میزان مصرف مرغ در کشورهایی مانند روسیه، عربستان سعودی، قزاقستان، آذربایجان، عراق، امارات، کویت، قطر، عمان و یمن بالاتر از تولید بوده و این کشورها همیشه نیازمند واردات هستند. این در حالی است که ترکیه و اوکراین، مانند ایران مازاد تولید خود را به صادرات اختصاص می‌دهند. به عبارتی در این منطقه، به انضمام ایران، تنها سه کشور وجود دارند که می‌توانند مرغ مورد نیاز کشورهای واردکننده را تأمین کنند. بدترین وضعیت در این میان مربوط به عراق است که تولید آن طی سه سال روندی نزولی گرفته و از ۱۶۰ هزار تن به ۱۰۰ هزار تن رسیده است. البته میزان مصرف آن کشور نیز از ۸۳۳ هزار تن به ۷۴۰ هزار تن تنزل پیدا کرده است. از طرفی کشوری مانند عمان که تولید ثابت شش‌هزار تنی را در کارنامه خود به ثبت رسانده، مقدار مصرف را از ۹۹ هزار تن به ۱۱۲ هزار تن افزایش داده است؛ بنابراین شاید در سال‌های آینده -با وجود کشور قدرتمندی مانند ترکیه- کمتر بتوان روی بازاری مثل عراق حساب کرد. در عوض، بازار کشورهای دیگر که بیشتر آنها در حاشیه خلیج فارس قرار دارند، به روی ایران باز خواهد بود. عربستان و قزاقستان، دو کشوری هستند که بیش از دو برابر تولید خود، مرغ مصرف می‌کنند. به هر ترتیب، حداقل دو میلیون و ۴۰ هزار تن نیاز کل منطقه به واردات مرغ خواهد بود. البته اطلاعاتی از تولید و مصرف پاکستان و افغانستان در دست نیست.

واردات و صادرات گوشت مرغ در کشورهای همسایه از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵
alt

حدود ۲۷ درصد تجارت مرغ در کشورهای خاورمیانه و ۱۵ درصد آن به کشورهای همسایه ایران انجام می‌گیرد. اگرچه ایران از نظر تولید، رتبه هفتم دنیا را در اختیار دارد، اما سهم آن در صادرات این محصول بسیار اندک است. در حالی که کشوری مانند عربستان با وجود یک سوم میزان تولید ایران، صادراتی نزدیک به کشور ما داشته و برای این موضوع حساب ویژه‌ای باز کرده است.

میزان صادرات جهانی گوشت مرغ بر اساس رتبه کشورها از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵

alt

 

منبع: ایانا