soy.jpg

پرورش مرغ و ماهی، محور همکاری‌های قزاقستان و مازندران

چاپ

altهیاتی از جمهوری قزاقستان با همراهی فعالان بخش کشاورزی و دامی استان قیزل اوردا به مازندران سفر کرده و خواستار همکاریهای قزاقستان و مازندران در زمینه پرورش مرغ و ماهی شدند.
به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران،‌ هیاتی از جمهوری قزاقستان با همراهی فعالان بخش کشاورزی و دامی


استان قیزل اوردا به مازندران سفر کرده و خواستار همکاریهای قزاقستان و مازندران در زمینه پرورش مرغ و ماهی شدند.
مدیرکل کشاورزی استان قیزل اوردا جمهوری قزاقستان در نشست با فعالان اقتصادی مازندران گفت: از سوی دولت ما به استان قیزیل اوردا بودجه خوبی برای پروژه احداث کشتارگاه اختصاص داده‌شده و ما آمادگی پیاده سازی این پروژه را در استان با مساعدت استان مازندران داریم.
باخیت زاخانوف با تاکید بر توسعه صنعت مرغداری ادامه داد: دولت بودجه‌ای را به بخش مرغداری اختصاص داده و ما می‌خواهیم از تجربه خوب ایران به‌ویژه مازندران در این بخش استفاده کنیم. همچنین در بحث پرورش ماهی نیز نیازمند انتقال تجربیات شما هستیم.
زاخانوف با اشاره به اینکه گسترش روابط با مازندران می‌تواند سطح روابط تجاری دو کشور را افزایش دهد افزود:
سفر هیات ما که شامل فعالان بخش کشاورزی و دامی استان قیزل اوردا است پس از سفر هیئت ایرانی به قزاقستان صورت گرفته و هدف اصلی ما تقویت و توسعه روابط دو کشور و استان‌های مازندران و قیزیل اوردا است.
وی تصریح کرد: ایران و قزاقستان روابط سیاسی و تجاری خوبی دارند و گسترش روابط میان دو استان می‌تواند سطح مناسبات تجاری بین دو کشور را افزایش دهد.
مدیرکل کشاورزی قیزیل اوردا قزاقستان بابیان اینکه یادداشت‌ تفاهم‌های خوبی بین دو کشور در حال انجام است، ادامه داد: بعد از برداشت تحریم‌ها از ایران، فرصت خوبی برای گسترش همکاری بین دو کشور در زمینه‌های تجاری، صنعتی و اقتصادی و ... به وجود آمده است. درعین‌حال پروژه‌های خوبی در حوزه کشاورزی و دامی در بین دو کشور داریم که با توجه به روابط دوستانه آمادگی برای برقراری پروتکل بین دو کشور وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: ۲۲۶ میلیارد دلار تولیدات کشاورزی داریم که عمده آن علوفه‌های دامی است. در این سال‌ها کشت محصولات روغنی را نیز آغاز کردیم البته در زمینه دامداری هم چه در حوزه پرورش و چه تولید گوشت گاو، گوسفند، اسب و شتر فعالیت داریم.
وی افزود: با توجه به اینکه هیات‌های چینی زیادی به استان ما می‌آیند، در سال گذشته حجم سرمایه‌گذاری در کشور ما 2 برابر شده است.

تلاش مازندران برای افزایش حجم مبادلات تجاری با قزاقستان
عبدالله مهاجر دارابی رئیس اتاق مازندران در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های بالای اقتصادی دو استان گفت: مازندران در تلاش است تا حجم مبادلات تجاری با قیزل اوردا را افزایش دهد.مازندران ظرفیت‌های بکر گردشگری و صنعتی فراوانی دارد، با تقویت تفاهم‌نامه‌های دو کشور، این قابلیت‌ها می‌تواند برای توسعه دو استان در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مؤثر باشد.
دلاور حیدر پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این نشست گفت: استان مازندران یکی از استان‌های مهم و درجه اول کشور در بخش کشاورزی است که حدود هفت میلیون تن انواع مواد کشاورزی، زراعی و دامی تولید می‌کند. این استان آمادگی تامین نیازهای قیزل قزاقستان را دارد.

 

منبع: آنا