corn.jpg

کلزا از گیاهان هدف برای کشت فرا سرزمینی

چاپ

altکارشناس امنیت غذایی گفت: دانه های روغنی به ویژه کلزا به دلیل محدودیت تولید در کشور یکی از گیاهان هدف برای کشت فرا سرزمینی است
افشین اسماعیلی فر در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: ایران در تولید برخی از محصولات استراتژیک مانند دانه های روغنی

و ... با توجه به محدودیت منابع تولید منجمله محیط زیست، فرسایش خاک، کمبود منابع آبی و تغییر شرایط اقلیمی با چالش جدی مواجه است.
وی همچنین با بیان اینکه اقلیم ایران برای کشت سویا بیشتر محدود به استان های شمالی و شمال اردبیل است ؛ بر ضرورت خوداتکایی در تولید دانه های روغنی در کشور تاکید کرد.
کارشناس امنیت غذایی با بیان اینکه محوریت کشت دانه های روغنی در ایران با کلزا و سویا است ، گفت : تولید دانه‌های روغنی در تهیه روغن‌های خوراکی و کنجاله برای خوراک دام از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
وی در ادامه بر ضرورت خوداتکایی در تولید محصولات استراتژیک در کشور تاکید کرد و افزود : این گروه از محصولات در تامین امنیت غذایی هر کشوری بسیار نقش آفرین هستند.
اسماعیلی فر با بیان اینکه آئین نامه کشت فراسرزمینی اردیبهشت پارسال در هیئت دولت به تصویب رسید ، اظهار داشت : در کشت فرا سرزمینی وزارتخانه های جهاد کشاورزی، امور خارجه، اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی دخیل است.
وی اظهار داشت : شکل گیری کشت فرا سرزمینی در راستای منافع ملی کشور نیازمند تبیین شرح وظایف تمامی دستگاههای مندرج در این آئین نامه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ؛ تعیین اولویت ها، گیاهان هدف و غیره را از جمله نقش های وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه برشمرد و گفت : تحقق پذیری این مهم مستلزم تعیین نقشه تولیدی و الگوی کشت در کشور است.
کیوان شریفی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیز به رادیو اقتصاد گفت: ایران به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک با محدودیت منابع آبی مواجه است.
وی در ادامه با بیان اینکه ذرت و سویا از جمله گیاهان آب بر هستند ، افزود : هم اکنون کشت دانه های روغنی در ایران به دلیل نبود منابع آبی کافی با مشکلات و چالش های جدی روبروست.
شریفی در بخش دیگری از سخنان خود کشت فراسرزمینی را راهکاری برای تامین محصولات کشاورزی آب‌ بر قلمداد کرد و اظهار داشت : ایران با وجود برخورداری از زمین‌های مناسب کشاورزی در طول سال‌های گذشته به دلیل مدیریت ناهمگون حوزه آب و تغییر اقلیم با مشکلاتی در تولید محصولات کشاورزی آب‌بر مواجه بوده است.

 

منبع: صداوسیما