chick.jpg

واردات 90 درصدی دانه‌های روغنی از سایر کشورها/ تولید کلزا در اردبیل دوبرابر شد

چاپ

altمدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: تمامی دانه‌های روغنی در کشور جزو کالاهای استراتژیک به شمار می‌آیند و بیش از 90 درصد دانه‌های روغنی از سایر کشورها وارد می‌شوند. البته ما با برنامه‌ریزی‌هایی که با جهاد کشاورزی داشته‌ایم سعی داریم به مرور زمان به حداقل خودکفایی در دانه‌های روغنی دست یابیم.
دان و جوجه ایران به نقل از غلات نیوز؛علی نوبخت امروز بیان کرد: درحال حاضر اولین جلسه ستاد خرید کلزا

در استان تشکیل شده و پیش‌بینی ما این است که تولید به حدود 23 هزار تن برسد که نسبت به سال گذشته این میزان حداقل دو برابر می‌شود.
وی افزود: هماهنگی‌های لازم میان شرکت غله استان و جهاد کشاورزی انجام شده و سعی داریم خرید به نحو احسن صورت گیرد چرا که نحوه خرید بر کشت سال آینده تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت. سال گذشته در خرید کلزا هیچگونه مشکلی ایجاد نشد ومطالبات کشاورزان هم به راحتی پرداخت گردید، به همین خاطر امسال سطح زیر کشت دوبرابر شده که به یقین سطح تولید هم دو برابر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل افزود: البته مشکلاتی در سطح استان وجود دارد که باید رفع گردد. درحال حاضر عمده‌ترین مشکل ما،نبود زیرساخت‌های لازم برای دانه‌های روغنی است زیرا کارخانه‌ای به این منظور در سطح استان فعالیت ندارد و ما باید پس از خرید در سریع‌ترین زمان دانه‌های روغنی را به منظور استحصال روغن به مراکز سایر استان‌ها ارسال نماییم.
نوبخت با اشاره به  کیفیت بالای دانه‌های روغنی استان اردبیل گفت: سال گذشته برای اولین بار در کشور، خرید کلزا به شرکت بازرگانی دولتی محول شد کهپیش از آن بر عهده بخش خصوصی بود. ضمن اینکه در سال 95 استان اردبیل در خرید کلزا حائز رتبه سوم کشوری گردید.