soy.jpg

جایگزینی کشت ذرت علوفه ای بجای ذرت دانه ای در مزارع سیستان و بلوچستان

چاپ

altالگوی کشت محصولات علوفه ای استان در راستای صرفه جویی در میزان آب مصرفی تغیر می یابد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از برنامه ریزی برای تغییر الگوی کشت

محصولات علوفه ای در این استان خبر داد.
دان و جوجه ایران به نقل از صداوسیما؛ نجفی با اشاره به مصرف زیاد  آب ذرت دانه ای نسبت به ذرت علوفه ای گفت: در همین راستا قصد داریم در سال جاری بیش از 300  تن بذر سورگوم یا ذرت خوشه ای از رقم اسپید فید را بین کشاورزان استان توزیع کنیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 100 تن بذر سورگوم وارد استان شده است، افزود: این بذرها در حال توزیع در شهرهای شمالی استان و شهرستانهای چابهار و کنارک هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان به قیمت مناسب  این بذر نیز در این استان اشاره کرد و گفت: در سایر نقاط کشور بذر سورگوم با قیمت هر کیلو هفت هزار تومان توزیع می شود در حالی که این مبلغ در سیستان و بلوچستان سه هزار و 500 تومان است.
نجفی سطح زیر کشت بذر سورگوم در استان را حدود 15  هزار هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود این نوع رقم در هر هکتار بطور متوسط 80  تن علوفه تولید کند.
وی گفت: علوفه مازاد تولید شده در جنوب استان به استان های کرمان و خراسان صادر می شود و همچنین کاه حاصل از تولید گندم در شمال استان  به استان خراسان جنوبی صادر می شود.
سورگوم گیاهی سازگار با مناطق گرم و خشک است که در مقایسه با سایر غلات نیاز آبی کمتری دارد  و به همین دلیل می تواند بعنوان کشت جایگزین برای مقابله با خشکسالی های چندساله در این استان مشکلات کشاورزان و دامداران منطقه را برای تامین علوفه دام رفع کند.