hen.jpg

آنفلوآنزای مرغی در استان های تهران، کرمانشاه و قم مهار شد

چاپ

 altرئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بعد از شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان‌های تهران و کرج این ویروس در استان‌های قزوین و گلستان و در دو تالاب میانکاله و میغان هم گزارش شده است.
مهدی خلج با اشاره به اینکه ویروس آنفلوانزا در استان های تهران، کرمانشاه و قم با تلاش ادارات دامپزشکی، استاندارها و پرورش دهندگان طیور

مهار شده است اظهار کرد: بر اساس گزارش بازرسان دامپزشکی یک واحد مرغداری در قزوین و یک واحد نیز در استان گلستان به ویروس آنفلوانزای اچ 5 ان 8 آلوده شده است.
وی گفت: از آنجا که پرندگان مهاجر عامل اصلی انتقال بیماری هستند کارشناسان سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست در مشاهدات و نتایج آزمایشات از دو تالاب میانکاله در استان گلستان و تالاب میغان در استان مرکزی وجود این بیماری اثبات شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: به منظور مدیریت و جلوگیری از انتشاری بیماری، ماموران سازمان حفاظت محیط زیست در تمام تالاب ها و آب بندهای کشور مستقر شدند تا در صورت مشاهده علائم بیماری و تلفات پرندگان وحشی موارد را به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.
خلج گفت: ماموران سازمان حفاظت محیط زیست در صورت مشاهده لاشه پرندگان وحشی، لاشه را جمع آوری می کنند تا مورد هجوم حیوانات گوشتخوار قرار نگیرد.
وی افزود: صیادان از شکار پرندگان وحشی مهاجر خودداری کنند و مردم نیز این پرندگان را از بازارهای محلی بویژه در استان های گلستان و گیلان خریداری نکنند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: مرغداری نیز به محض مشاهده بیماری در واحد پرورشی، موارد را به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.
خلج گفت: مرغداران به هیچ وجه از ماشین مشترک برای حمل تخم مرغ و گوشت مرغ و یا نهادهای دیگر مثل کود و آب استفاده نکنند و با رعایت این نکات انتشار و تلفات بیماری را به حداقل برسانند.
وی افزود: در کشور ما تنوع طیور بومی زیاد است و با وجود 100 مرکز عرضه پرنده زنده صید غیر مجاز پرندگان وحشی و تراکم بالای مراکز صنعتی پرورش مرغ مدیریت و کنترل دقیق تری باید برای جلوگیری از انتشار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مصرف کنندگان خواست تخم مرغ و گوشت مرغ را از مراکز مجاز خریداری و بدون نگرانی مصرف کنند.
خلج گفت: ناظران سازمان دامپزشکی در کشتارگاه ها و مرغداری ها حضور دارند و پیش از کشتار مرغها را معاینه می کنند و برای کشتار و حمل گواهی بهداشتی صادر می کنند.
وی تاکید کرد: تاکنون موردی از ابتلای انسان به ویروس آنفلوانزای فوق حاد اچ 5 ان 8 درجهان گزارش نشده است اما باید برای جلوگیری از احتمال عبور این بیماری از پرنده به انسان جانب احتیاط رعایت شود.

 

منبع: تسنیم