گندم، طلایی ترین زنجیره اقتصادایران

چاپ

altمدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه ساختار بازار محصولات کشاورزی ایران ناکارآمد است، گفت: تنها ۵ درصد فروشگاه های زنجیره ای کشورما در توزیع این محصولات سهم دارند.
 حسین صفایی در گردهمایی مدیران عامل شرکت های تعاونی روستایی کردستان و جشن شکرگذاری گندم دراین استان که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج

برگزارشد، گفت: بذر یکی از مهمترین مسائلی که در تولید محصولات کشاورزی به ویژه زراعت برآن تمرکز کرده ایم، است.
وی عنوان کرد: شبکه تعاون روستایی از سه سال گذشته تصمیم به تمرکز بر تولید و توزیع بذر گواهی شده گرفته است.
وی اظهارداشت: در ارزیابی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که مراکز بوجاری ما فاقد دستگاهی که براساس کنترل وزن مخصوص بذرهای پوک را از بذرهای سالم جداسازی می کنند، هستند و همین مسئله موجب کاهش عملکرد شده بود.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: دوره های آموزشی و توجیهی برای مدیران مراکز برگزار کردیم و این موجب شد که آنها اقدام به خریداری این دستگاه کنند.
صفایی اضافه کرد: هر مرکز بوجاری که اقدام به نصب دستگاه مذکور کند کارایی بذر آنها در مزرعه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می یابد.
وی با اشاره به اینکه مهمترین سند بالادستی کشورما برای برنامه ریزی اقتصادی  سند ابلاغی اقتصاد مقاومتی است، بیان کرد: هر تحولی در هر زمینه ای که قرار است انجام شود باید در راستای برنامه های اقتصاد مقاومتی باشد.
وی به سه راهبرد شناخته شده در توسعه اقتصادی دنیا اشاره کرد وگفت: گسترش ظرفیت اقتصاد کشور یکی از این راهبردها است که باید این مهم در بخش کشاورزی اتفاق بیافتد چراکه به هر میزان مقیاس اقتصاد کشاورزی کشور  بزرگ تر شود آسیب پذیری در مواجه با شرایط بیرونی هم کاهش پیدا می کند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران دومین راهبرد را شناسایی نارسایی های ساختاری در حوزه اقتصادی و ممانعت از پیشروی آنها ذکر کرد و اظهارداشت: در هر حوزه ای از جمله کشاورزی نارسایی هایی وجود دارد که در بخش اقتصاد کشاورزی بزرگترین چالش ما مربوط به بازار است.
صفایی با بیان اینکه ساختار بازار محصولات کشاورزی ایران ناکارآمد است، ادامه داد: متاسفانه دسترنج کشاورزان ما در بازار ناپدید می شود و فاصله قیمت تولید این محصولات با قیمت مصرف آن نسبت به سایر کشورهای دنیا بسیار زیاد است.
وی اضافه کرد: در روسیه ۸۰ درصد تولید محصولات کشاورزی در فروشگاه های زنجیره ای و ۲۰ درصد در خرده فروشی ها توزیع می شود ولی در ایران تنها حدود ۵ درصد فروشگاه های زنجیره ای در توزیع محصولات کشاورزی سهم دارند.
وی به میزان خرید گندم در سال های ۹۱ و ۹۲ را به ترتیب ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن ذکر کرد و اظهارداشت: سال ۹۴، ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و امسال هم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم در کشور توسط دولت خریداری شد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: این افزایش تولید علی رغم کاهش ۵۰۰،۶۰۰ هزارهکتاری سطح زیرکشت به وقوع پیوسته است و این نشان از اقدامات زراعی موثر در راستای افزایش عملکرد این محصول استراتژیک بوده است.
صفایی راهبرد سوم توسعه اقتصاد کشاورزی را شناسایی سیاست های کشورهای رقیب و تدوین برنامه برای مواجه با این کشورها خواند و بیان کرد:  زنجیره گندم، طلایی ترین زنجیره اقتصاد ایران است.
وی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر درایران گندمکار هستند، افزود: ۷۳ هزار نانوایی به کار پخت نان در کشورمان مشغول اند و شبکه های گسترده حمل و نقل و سیلویی هم در این راستا فعالیت دارند.
وی بیان کرد: متاسفانه دستگاه واحدی که این زنجیره را از اول تا آخر برنامه ریزی و مدیریت کند در کشورما وجود ندارد.

 

منبع: مهر