hen.jpg

تولید بیش از ۱۰درصد تخم مرغ کشور در البرز/مازاد تولید صادر می‌شود

چاپ

altمعاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه ۱۰.۱۸ درصد تخم مرغ کشور در استان البرز تولید می شود، گفت: سال گذشته مازاد تولید به کشور عراق صادر شد.
مشیر غفاری با اشاره به وجود ۱۰۵ واحد مرغداری تخمگذار به ظرفیت تولید هفت میلیون و ۶۹۱ هزار و ۶۴۳ قطعه در البرز

، اظهار کرد: ۱۰.۱۸ درصد تخم مرغ کشور در استان البرز تولید می شود و این استان رتبه چهارم کشوری در تولید تخم مرغ را دارد.
غفاری به میزان مصرف تخم مرغ در استان البرز اشاره کرد و گفت: میزان مصرف سالانه تخم مرغ در البرز معادل ۲۵ هزار و ۲۵۰ تن و مازاد تولید معادل ۶۸ هزار و ۵۵۰ تن است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶ هزار و ۱۶ تن تخم مرغ به کشور عراق صادر شده است، گفت: ۶۲ هزار و ۵۳۴ تن تخم مرغ از البرز به سایر استان های کشور ارسال شده است.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: برای تکمیل زنجیره تولید و امکان ذخیره سازی در مقاطع کم مصرف (بهار و تابستان) و ایجاد مزیت ارزش افزوده با صادرات، راه اندازی حلقه تولید پودر تخم مرغ به لحاظ مدت ماندگاری و سهولت در بسته بندی و حمل و نقل ضروری است.
به گفته غفاری در مناطق پر تولید مانند استان البرز با ایجاد کارخانه تولیدی پودر سفیده، زرده و ترکیبی می توان در راستای حمایت از تولید گام برداشت.
وی میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای ایجاد کارخانه تولیدی پودر سفیده، زرده و ترکیبی با ظرفیت سالانه ۵ هزار تن را معادل ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که بیش از نیاز است، گفت: متاسفانه به دلیل نبود صنایع فرآوری و صنایع تبدیل صادرات مازاد تخم مرغ مشکلاتی مواجه است.
غفاری با اشاره به اینکه تخم مرغ به عنوان منبع زندگی، معجون سلامتی و نماد باروری یکی از کامل ترین، ارزان ترین و مغذی ترین غذاهای پروتئینی است که بعد از شیر می تواند جایگاه دوم را در تغذیه اقشار جامعه داشته باشد، گفت: با توجه به منابع محدود جهان و جمعیت رو به رشد، تخم‌مرغ به عنوان یک ماده غذایی بسیار با ارزش در سراسر جهان شناخته شده است.

 

منبع: مهر