hen.jpg

عدم ثبات قیمت مشکل عمده صنعت طیور است

چاپ

altعضو شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: تخصیص نیافتن یارانه، عدم ثبات قیمت نهاده‌های تولید و نبود قیمت پایه و تضمینی برای محصولات تولیدی از عمده‌ترین مشکلات صنعت طیور است.
احمد زیار لاریمی اظهار کرد: از آنجایی که امنیت غذایی یکی از اصلی‌ترین ارکان هر جامعه‌ای است، لذا برای دست یافتن به این امر نیاز است که دستگاه‌های

دولتی و اجرایی حمایت‌ها و پشتیبانی‌های همه‌جانبه خود را از این صنعت به عمل آورند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه صنعت طیور در کشور از نظر مراوده مالی رتبه دوم را بعد از صنعت نفت به خود اختصاص داده است و استان مازندران نیز در این صنعت پرچم‌دار بوده و از نظر تولید گوشت مرغ و جوجه یک‌روزه دارای رتبه نخست است، اما هیچ‌گاه نگاه ویژه‌ای به فعالان و تولیدکنندگان صنعت طیور استان مازندران نشده است.
زیار لاریمی افزود: عمده‌ترین مشکلات این حوزه عدم حمایت‌های موثر، تخصیص  نیافتن یارانه و مشوق، ثبات نداشتن قیمت نهاده‌های تولید، عدم نقدینگی تولیدکنندگان، نرخ سود کمرشکن تسهیلات بانکی، نبود تضمین خرید محصولات تولید شده، خرید نهاده‌های تولید با قیمت جهانی (ذرت و سویا) و نبود قیمت پایه و تضمینی برای محصولات تولیدی و مدت کم بازپرداخت تسهیلات بانکی است.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد تمام بار مالی و مسؤولیتی در حوزه صنعت طیور بر دوش تولیدکنندگان باشد قطعاً این قشر به دلیل فشارهای متعدد مالی، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های دست‌وپاگیر اداری در برهه‌ای از زمان از رمق خواهند افتاد.
عضو شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت این صنعت در بحث صادرات در سال‌های گذشته استاندارد نبودن محصولات تولیدی و وزن بالا، بسته‌بندی نامناسب و مصرف آنتی‌بیوتیک توسط برخی از تولیدکنندگان بوده و طی یکی دو سال اخیر تولید مرغ سبز از سوی برخی تولیدکنندگان مورد استقبال قرار گرفته است.
زیار لاریمی گفت: از مسؤولان می‌خواهیم با توجه به موقعیت خاص صنعت طیور در استان مازندران نگاه ویژه‌ای به تولیدکنندگان داشته باشند.

 

منبع: فارس