soy.jpg

گندم آمریکایی از چشم ژاپنی‌ها افتاد

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 ژاپن برای نخستین بار در 53 سال گذشته قصد دارد گندم مورد نیاز برای تهیه آرد شیرینی را از بازار دیگری به جز آمریکا تهیه کند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گندم سفید وسترن آمریکا نوعی است که ویژه بازار ژاپن تولید می‌شود و در منطقه "پسیفیک نورت وست" آمریکا کشت می‌شود.

ژاپن هر سال حدود 800 هزار تن از این نوع گندم وارد می‌کند اما خرید این گندم را از ماه گذشته به دنبال اعلام کشف گندم ژنتیکی اصلاح شده غیرمجاز در ایالت اورگون متوقف کرد و تا زمان روشن شدن نتایج تحقیقات در مورد منبع این گندم، واردات آن را از سرنمی‌گیرد.

ژاپن که ششمین واردکننده بزرگ گندم جهان است، برای تهیه کیک و سایر شیرینی‌جات حداقل از سال 1960 به گندم سفید وسترن متکی بوده است؛ از این رو وزیر کشاورزی ژاپن اوایل ماه جاری به مصرف‌کنندگانی که نسبت به احتمال کمبود آرد این نوع گندم به وحشت افتاده بودند در مورد تامین آن اطمینان بخشید.

ماساکی کادوتا، مدیرعامل انجمن کارخانه‌های آرد ژاپن در واکنش به این ممنوعیت اظهار کرد که به عقیده ما گندم وسترن بهترین گندم برای تهیه کیک و شیرینی‌جات دیگر است اما این انتخابی است که وزارت کشاورزی انجام داده است.

با این‌همه رویترز به نقل از بازرگانان گزارش داد که احتمالا این ممنوعیت به مدت طولانی ادامه نخواهد داشت زیرا پیدا کردن جایگزین برای گندم سفید وسترن آمریکا برای ژاپن دشوار خواهد بود و این کشور بالاخره واردات این نوع گندم را از سرمی‌گیرد.

مقامات شرکت مونسانتو که سال‌ها پیش بذر گندم اصلاح شده ژنتیکی را به عنوان یک نمونه آزمایشی تولید کرده بود، هفته گذشته اظهار کردند آزمایشات انجام شده نشان می‌دهند که گندم کشف شده در مزرعه اورگون بسیار مشکوک بوده و احتمالا یک واقعه تصادفی و بدون گستردگی بالا بوده است.