wheat.jpg

کشاورزان آمریکایی منتظر نتیجه آزمایشات گندم ژنتیکی

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 تولیدکنندگان آمریکایی با نگرانی منتظر نتایج آزمایش‌های فدرال در مورد گندم اصلاح شده ژنتیکی هستند که بهار امسال در مزرعه‌ای در اورگون کشف شده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این گندم حاوی ژن آزمایشی ساخت مونسانتو به نام سی.پی.فور بوده که آخرین بار در سال 2001 در اورگون آزمایش شده بود و با هدف مقاومت در برابر علف کش مونسانتو تولید شده بود.

پیدا شدن غیرمنتظره این گندم در ماه آوریل صنعت گندم آمریکا را شوکه کرد و بسیاری از تولیدکنندگان را نسبت به جذب خریداران خارجی در آستانه فصل برداشت نگران کرد.

به گفته مدیر بازاریابی "نورت وست گرین گروئر" نه تنها وزارت کشاورزی آمریکا اطلاعات جدیدی نداده است بلکه هنوز معلوم نیست ژاپن و کره جنوبی وارداتشان را از سرمی‌گیرند.

اورگون، واشنگتن و آیداهو 90 درصد از محصول سالانه گندم نرم سفید را به ژاپن صادر می‌کنند.

ژاپن در حال حاضر گندم نرم سفید آمریکا را ممنوع کرده و اتحادیه اروپا نیز بازار کوچکی برای این نوع گندم است.

از سوی دیگر حاصل این کشف ممکن است الزامی شدن آزمایش ژنتیکی جدید برای صادرات گندم باشد البته اگر روش ساده و موثری برای این منظور طراحی شود.

مقامات مونسانتو هفته جاری اعلام کرده‌اند که 50 نمونه از بذر گندم کاشته شدن در اورگون و واشنگتن در سال 2011 و همچنین 600 نمونه از دو نوع بذری که کشاورز اورگونی کاشته بود را آزمایش کرده‌اند.

مونسانتو اعلام کرده که هیچ کدام از این آزمایش‌ها ژن آزمایشی را نشان نداده و تاکید کرد که گندم اصلاح شده به منطقه کوچکی محدود بوده است.

وزارت ایمنی غذا و داروی کره جنوبی نیز 40 نمونه از گندم و پنج نمونه از آرد تولید اورگون را آزمایش کرده و هیچ گندم اصلاح شده‌ای نیافته است.

به گزارش بیزنس ویک، در این بین نخستین شکایت‌ها در مورد گندم اصلاح شده در کانزاس و واشنگتن استیت انجام شده است.

"مرکز ایمنی غذا" یک شکایت گروهی تنظیم کرده و شکایت‌های متعدد دیگری از سوی کشاورزان انجام شده است.