corn.jpg

کاهش چشمگیر تولید جهانی غلات

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، نشان می‌دهد که تامین جهانی غلات اساسی از جمله گندم به دلیل تاثیر بدترین خشکسالی نیم قرن گذشته آمریکا بر تولید محصولاتی مانند گندم و ذرت در فصل 2013 -2012، به میزان چشمگیری محدود خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گزارش دورنمای غذای فائو برای ماه نوامبر، به ادامه فشار بر تولید غلات در فصل جاری به دلیل حاکم بودن آب و 

هوای به شدت خشک در مناطق تولیدکننده بزرگ اشاره داشته است.

 

بر اساس پیش‌بینی فائو، تولید گندم که از خشکسالی در شرق اروپا و آسیای مرکزی نیز به شدت لطمه دیده، 5.5 درصد کاهش خواهد داشت و به 661 میلیون تن می‌رسد.

 

همچنین در گزارش فائو برآورد شده که تولید جهانی غلات در فصل 2013-2012 به میزان 2.7 درصد کاهش یافته و به دو میلیارد و 284 میلیون تن می‌رسد. این رقم اندکی کمتر از دو میلیارد و 286 میلیون تن است که فائو پیش‌تر برآورد کرده بود.

 

توازن میان عرضه و تقاضای غلات در فصل جاری به دلیل کمتر بودن تولید جهانی از میزان تقاضای پیش بینی شده و کاهش چشمگیر ذخایر غلات، سخت‌تر از فصل گذشته خواهد بود اما میزان تولید گندم نزدیک به متوسط پنج سال گذشته است و کاشت آن در مناطق تولیدکننده اصلی در سال آینده مطابق یا حتی بیشتر از سطح مشاهده شده در سال 2012 خواهد بود.

 

فائو برآورد خود از میزان تولید برنج را بالا برد اما پیش‌بینی خود برای تولید حبوبات را کاهش داد و همچنین برآورد کرد که ذخایر جهانی غلات در پایان فصل 2013-2012 کاهش یافته و به 497.4 میلیون تن برسد.

 

آمار جداگانه دیگری که از سوی فائو منتشر شد، نشان داد که از فشار قیمت‌های غذا در ماه اکتبر اندکی کاسته شده اما شاخص قیمت غذای جهانی فائو همچنان نزدیک به سطحی باقی مانده که در بحران غذایی سال 2008 مشاهده شده بود.

 

شاخص قیمت غذای ماهانه این سازمان به دلیل قیمت‌های پایین‌تر غلات و نفت، از 215.5 در ماه سپتامبر به 213.5 واحد در ماه اکتبر کاهش داشت.

 

طبق گزارش این سازمان کاهش معاملات گندم و کمتر شدن تقاضا برای ذرت مورد استفاده در خوراک دام و هم‌چنین مصرف صنعتی، در کاهش قیمت غلات تاثیر داشت و از سوی دیگر تولید بالاتر روغن خرما در جنوب شرق آسیا و تقاضای ضعیف برای واردات، قیمت‌های نفت را کاهش داد.

 

انتظار می‌رود که مصرف جهانی غلات در فصل 2013-2012 نسبت به فصل قبلی اندکی کاهش داشته باشد اما همچنان فراتر از میزان تولید خواهد بود.

 

به گزارش رویترز، کاهش استفاده از ذرت در خوراک دام و تولید اتانول در آمریکا، میزان استفاده از گندم و حبوبات را کاهش خواهد داد اما با افزایش 1.5 درصدی در مصرف برنج متوازن خواهد شد.