wheat.jpg

درخواست هند از ايران براي خريد گندم بيشتر

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

خبرگزاري رويترز با استناد به اسنادي كه به دست آورده است، گزارش داد هند در نشستي كه در تهران برگزار مي شود، از ايران درخواست خواهد كرد براي متوازن كردن تراز تجاري ميان دو كشور، گندم بيشتري از اين كشور خريداري كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يك هيات از وزارت دارايي هند به رياست توماس متيو مذاكراتي با مقامات ايراني پيش از سفر مانموهان سينگ، 

نخست وزير هند به تهران براي شركت در نشست كشورهاي جنبش غيرمتعهد خواهد داشت.

پالايشگاههاي هند كه دومين مشتري بزرگ نفت ايران پس از چين است، 45 درصد از پول خريد نفت از ايران را تحت يك مكانيسم پرداخت جديد به روپيه تسويه كرده اند و باقي آن را از طريق هالك بانك تركيه به يورو پرداخت مي كنند.

دهلي نو مكانيسم متداول براي پرداخت پول واردات نفت از ايران را در دسامبر 2010 تحت فشار آمريكا لغو كرد و از آن زمان در تلاش براي يافتن راهي به منظور حل مشكلات حاصل از تحريمهاي آمريكايي و اروپايي عليه صادرات ايران است.

 

خريد گندم از سوي ايران به هند كمك مي كند ذخاير عظيم غله خود را كاهش دهد و به صرفه جويي ارزي براي ايران كمك مي كند.

 

يك مقام وزارت دارايي هند ديدار هيات هندي را تاييد كرده است.

 

هند ذخاير گندم عظيمي دارد كه تا اول اوت به 47.5 ميليون تن رسيد و اين ميزان بالاتر از 17.1 ميليون تن ذخيره مورد نظر بوده است.

 

ايران بيش از دو ميليون تن گندم در طي چهار ماه گذشته كه از 20 مارس آغاز شده، وارد كرده است و خواهان افزايش صادرات غيرنفتي خود به هند از طريق مكانيسم روپيه است.

 

بر اساس گزارش رويترز، هر دو كشور قصد دارند در مورد گزينه‌هاي ديگر براي پرداخت با استفاده از بانكها در كشورهاي ديگر مذاكره كنند.

 

ايران همچنين خواهان گشايش دفتري براي شركت ملي نفت ايران و بانك پارسيان كه در عمليات پرداخت به روپيه براي صادركنندگان هندي مشاركت دارد، در بمبئي است.