درجه بندي غلات در کانادا

چاپ

 altانجمن غلات کانادا در نظر دارد به بررسي کلي سيستم درجه بندي غلات اين کشور بپردازد. در فصل پاييز، گروهي تحت عنوان گروه مشاورهاي بازبيني درجه بندي غلات شکل گرفت که در آن نمايندگاني از کمپاني هاي غلات و گروه هاي توليدکننده حضور داشتند تا به بررسي و مرور تمامي جنبه هاي درجه بندي غلات در کانادا بپردازند.
نکته جالب توجه اين است که تا قبل از برگزاري اين نشست، هيچگونه

خبر رسانه اي دال بر برگزاري آن منتشر نشده بود. مسئولين اين نشست معتقدند اين يک فرايند داخلي است که اعضاي کميته استاندارد نيز در آن حضور دارند. يکي از اهداف اوليه اين نشست، تبديل سيستم درجه بندي شخصي موجود به يک سيستم بي طرفانه است که شامل آزمايش ها و ارزش هاي رقمي است که براي فاکتورهايي از قبيل عدد فالينگ تخصيص يافته اند.
تام استيو، مدير کل انجمن گندم آلبرتا، ميگويد: اين يک سير طبيعي است که خريداران بيشتر تمايل دارند غلات را بر اساس خصوصياتشان خريداري نمايند تا بر اساس سيستم درجه بندي مبتني بر اعداد و ارقام. در واقع اين چيزي است که در حال حاضر در بسياري از سيلوها در حال رخ دادن است.
وي افزود: ما بايد به سيستمي روي آوريم که بر اساس آن، محصولي که کشاورز به فروش ميرساند داراي همان ارزشي باشد که سيستم، تعيين نموده است.
استيو اضافه کرد: در سال گذشته بخش زيادي از محصول در زمان برداشت با بارش هايي گسترده روبه رو شد اما عدد فالينگ محصول برداشت شده نشان داد که وضعيت کيفي محصول در وضع خوبي به سر ميبرد. به همين دليل بايد از کشاورزان قدرداني شود.
دان و جوجه ایران به نقل از غلات نیوز،وي از برگزاري اين نشست حمايت نمود اما ابراز اميدواري کرد اين فرايند به طور همه گير و گسترده و به معناي واقعي کلمه در صنعت غلات مورد استفاده قرار گيرد.
وِيد سابکوويچ، مدير اجرايي انجمن غلات غرب (WGEA) اظهار کرد: دلايلي منطقي وجود دارد که کمپاني هاي غلات بر اساس درجه بندي هاي تعيين شده محصول خود را خريداري نموده و بر اساس معيارهاي تعيينشده به فروش برسانند. وي معتقد است که اين يک شيوه سازمان يافته براي خريد گندم در سيستم است که نقطه مقابل خريد محصول بر اساس ويژگيهاي محصول با شاخصه هاي متغير محسوب ميشود.
سابکوويچ معتقد است که انجمن WGEA هنوز هيچگونه موضع گيري مشخصي در رابطه با اين موضوع اتخاذ نکرده است اما در مسير دستيابي به سيستم درجهبندي غلات مبتني بر خصوصيات، چالشهاي زيادي وجود دارد که بايد بر آنها فائق آمد. براي مثال مشتري نهايي، غله مورد نظر خود را بر اساس فاکتورهايي از قبيل عدد فالينگ خريداري ميکند و اين در حالي است که کمپانيها اين محصول را بر اساس ميزان آسيب وارد شده بر جوانه محصول از کشاورز ميخرند.
علت اين است که آسيب ديدگي جوانه خود نشانگر عدد فالينگ است، بدون اينکه نياز باشد براي تعيين ارزش دقيق نمونه محصول به آزمايشگاهي مجهز مراجعه شود. هرچند وي چندان اميدوار نيست که کشاورزان به راحتي راضي به پرداخت هزينه براي سيستمي شوند که ميدانند عليرغم ارزيابي محصولشان هيچگونه ارزشي بر ارزش کل محصولشان نمي افزايد.
در هرصورت براي فهميدن اينکه آيا واقعا اين سيستم قادر به ايجاد تغييرات مورد نظر خواهد شد يا خير، به يک پروسه بازبيني دو يا سه ساله نياز خواهد بود.