soy.jpg

نوسانات قیمت سویا در بازارهای جهانی

چاپ

altدر هفته گذشته قیمتهای سویا ۴۳۰۰ تا ۴۴۰۰ پسوس بود و لیکن اکنون قیمتها به ۴۰۰۰ تا ۴۱۰۰ پسوس کاهش پیدا کرد
بنابراین کشاورزان حاضر به فروش محصولات سویای خود نیستند و این امر برای صنایع روغنکشی

مشکل آفرین شده است . قیمتهای فروش آتی سویا در ۱۴ اگوست تحت فشار قرار گرفت زیرا پیرو پیش بینی های هواشناسی در چندین ایالت میانه غربی و در ایالتهای آیووا و نبرسکا بارانهای مفیدی بارید .
یکی دیگر از دلایل تحت فشار قرار گرفتن قیمتهای سویا گزارشات جدید USDA مبنی بر افزایش بسیار بالای میزان باردهی تولید سویاست که در ۱۰ اگوست منتشر شد .
قراردادهای سویای ماه اگوست با ۱۰ سنت کاهش به قیمت ۹/۲۵ بسته شد . قراردادهای ماه سپتامبر ، نوامبر ، ژانویه و مارس با ۵ سنت کاهش ولی با ۷ تا ۸ سنت افزایش به دوره قبلی بسته شد .
دان و جوجه ایران به نقل از انجمن روغنکشی ایران؛ قیمتهای فروش آتی روغن سویای آرژانتین به پایین ترین حد در ۳ هفته اخیر رسید و به ۷۷/۳۳ سنت در قراردادهای ماه دسامبر معامله شد . قیمت فوب صادراتی روغن سویای آرژانتین در بازار نقدی با کاهش به ۷۴۹ دلار و برزیل به ۷۵۲ دلار رسید (برای تحویل در نزدیکترین زمان) .
قیمت روغن پالم خام فوب اندونزی با ۱۰۰ دلار کاهش نسبت به روغن سویای آمریکای جنوبی به قیمت ۶۵۳ دلار معامله شد . قیمتهای روغن آفتابگردان اندکی افزایش پیدا کرده و لیکن تفاوت قیمت این روغن نسبت به روغن سویا و روغن کلزا در روتردام بسیار زیاد است .
در ۱۶ اگوست قیمتهای فروش آتی سویا در بازار بورس شیکاگو  ۵ تا ۷ سنت افزایش پیدا کرد (در معاملات شبانه) . به این ترتیب قیمتهای کنجاله سویا و فروش آتی روغن سویا نیز اندکی بالا رفت . یکی از دلایل افزایش قیمتها قرارداد منعقده با چین برای خرید ۳/۸ میلیون تن سویا می باشد (از آمریکا) . بارشهای مناسب باران باعث بهبود وضعیت محصولات آمریکا گردید و این بارشها در میانه غربی تا این لحظه ادامه دارد .
قیمتهای ذرت تحت فشار قرار گرفت و به پایین ترین حد در چند ماه اخیر رسید . قیمتهای گندم در بازار بورس شیکاگو به پایین ترین حد در ۳ ماه گذشته رسید .

 


منبع : Oilworld.biz