corn.jpg

آسيا بزرگترين و سريع ترين بازار گندم

چاپ

altآسيا بزرگترين و سريع ترين بازار در حال رشد گندم بوده و تقاضا براي مصرف نان هاي سفيد٬ نودل و محصولات نانوايي در اين بازار در حال افزايش است
چين و هند به تنهايي 100 ميليون تن در سال و اندونزي٬ که پس از مصر در جايگاه دوم کشورهاي واردکننده گندم

قرار گرفته است٬ حدود 10 ميليون تن گندم را وارد کرده اند که اين ميزان حدود 35 درصد نسبت به سال قبل افزايش داشته است.
به دليل قيمت پايين بازار٬ کشاورزان استراليايي حاضر به فروش گندم خود نيستند. توليد گندم استراليايي ASW دان و جوجه ایران به نقل از غلات نیوز؛ در ماه ژانويه و فوريه به پايين ترين ميزان خود در 10 سال گذشته رسيد و به ازاي هر تن٬ 190 دلار فروخته شد. از آن تاريخ بازار فروش اين گندم روند رو به رشدي را طي کرد و کشاورزان توانستند گندم ASW خود را به قيمت 200 دلار براي هر تن به فروش برسانند٬ اما در مقايسه با مدت مشابه سال قبل٬ اين قيمت همچنان پايين است.
بر اساس پيشبيني دپارتمان کشاورزي آمريکا٬ موجودي گندم جهان تا پايان سال زراعي در ماه ژوئن به حدود 252/26 ميليون تن خواهد رسيد. در سال زراعي 2017-2016 استراليا داراي رکورد توليد 35/13 ميليون تن گندم بوده که اين ميزان در مقايسه با رکورد قبلي خود در سال زراعي 2011-2012 حدود 18 درصد رشد داشته است.
به نظر ميرسد که عدم فروش گندم از سوي کشاورزان استراليايي يک مشکل موقت باشد. از طرف ديگر هندوستان نيز خواستار خريد گندم استراليايي است. اين کشور از ماه ژوئن حدود 5 ميليون تن گندم از استراليا وارد نموده است.
حتي براي کشاورزاني که قصد فروش گندم خود را دارند٬ حجم زياد گندم و ديگر غلات که از طريق کاميون و خطوط ريلي منتقل ميشود نيز پسرفت ناشي از فروش گندم با قيمت پايين را جبران نميکند.
اين بدان معناست که مشکل مهم٬ در رابطه با انتقال محصول گندم به پايانه هاست نه خود پايانه ها. اين درحالي است که آسياب هاي آسيايي بيش از پيش خواستار واردات گندم استراليايي ASW هستند. بافت خاص و محتواي پروتئين موجود در اين گونه گندم آن را براي توليد نودل بسيار مناسب نموده است.
واردکنندگان ميتوانند به جاي گندم استراليايي ASW از انواع ديگري استفاده نموده و يا گونه هايي از گندم هاي حوزه درياي سياه را با هم ترکيب نمايند. اما با اين حال٬ آسياب هاي آسيايي حتي در صورت وجود وقفه هاي موقت همچنان منتظر ورود گندم استراليايي ميمانند٬ چرا که اين گندم را به گونه هاي ديگر ترجيح ميدهند.