wheat.jpg

ایران در صدر کشور های بزرگ واردکننده کنجاله سویا در آسیا

چاپ

altایران در صدر کشور های بزرگ واردکننده کنجاله سویا در آسیامیزان صادرات کنجاله سویا از ۵ کشور اصلی تولید کننده در ماه می پیرو روال فصلی همیشگی با افزایش به ۵/۶ میلیون تن رسید .
ولی با این حال میزان صادرات این ۵ کشور پایین تر از ۶/۵ میلیون تن صادرات به ثبت رسیده

در سال گذشته بود . جمع کل میزان صادرات کنجاله سویای این ۵ کشور از اکتبر تا می ۲۰۱۶/۱۷ به ۳۹/۶ میلیون تن به ثبت رسیده است .
میزان فراوان موجودیهای سویا در آمریکا ، آمریکای جنوبی و هندوستان به علاوه کاهش میزان صادرات کنجاله، باعث شده که میزان روغنکشی های سویا کمتر از حد ظرفیت باشد و همچنین در ماههای اخیر باعث بروز فشار بر قیمتهای کنجاله گردیده است .
دان و جوجه ایران به نقل از انجمن روغنکشی ایران؛ بیشترین میزان کاهش صادرات سویا در برزیل رخ داد و میزان کاهش صادرات سویای برزیل از اکتبر تا می ۲۰۱۶/۱۷ به ۱/۶ میلیون تن رسید و این در حالیست که برزیل برنامه ریزی کرده بود که میزان صادرات سویای خود را به شدت افزایش دهد .
میزان صادرات از آرژانتین اندکی افزایش پیدا کرده ولی صادرات از آمریکا از ماه اکتبر چندان افزایش پیدا نکرد .
جمع کل میزان صادرات کنجاله سویا به اتحادیه اروپا در ماه می ۰/۵ میلیون تن نسبت به صادرات سال کاهش پیدا کرد و این کاهش از اکتبر تا می ۲۰۱۶/۱۷ در حدود ۱/۲ میلیون تن به ثبت رسیده است . به نظر ما میزان کنجاله سویای اتحادیه اروپا در باقیمانده این فصل افزایش خواهد داشت و دلیل این افزایش بهبود رقابت پذیری قیمت کنجاله سویا نسبت به خوراکهای دام دیگر می باشد .
صادرات کنجاله سویا به بسیاری از کشورهای آفریقایی (بخصوص مصر) و چند کشور آمریکای مرکزی جنوبی ، بخصوص به مکزیک کاهش قابل ملاحظه ای داشته است .
آسیا تنها نقطه رشد بازار کنجاله سویا برای صادر کننده بوده و در حد فاصل میان ماه اکتبر تا ماه می ۲۰۱۶/۱۷ میزان واردات کنجاله سویای آسیا در حدود ۸% و یا به عبارت دیگر ۱/۳ میلیون تن افزایش داشته است .
بیشتر این افزایش واردات به ایران و ویتنام اختصاص داد .

 


منبع : Oilworld.biz