wheat.jpg

چین بزرگترین وارد کننده کلزا در بازارهای جهانی

چاپ

altچین همچنان بزرگترین واردکننده کلزا در بازار جهانی خواهد بود . بنا به گزارشات دریافت شده از منابع موثق خودمان ، کشاورزان سطح زیر کشت کلزا را کاهش داده اند و سطح زیر کشت کلزا در تابستان امسال کمتر از ۵/۶ میلیون تن خواهد بود و این روند نزولی از سال ۲۰۱۳ آغاز و تاکنون تداوم دارد .
ما احتمال می دهیم که چین در حدود ۴ تا ۴/۵ میلون تن کلزا وارد نماید و این واردات بستگی به قیمتها ، نسبت قیمتها و میزان موجودیهای

صادراتی کانادا و استرالیا خواهد داشت .
دان و جوجه ایران به نقل زا انجمن روغنکشی ایران؛ احتمالا چین در فصل آینده به بزرگترین وارد کننده کلزای کانادا خواهد بود و در صورتی که اختلالی در وضعیت آب و هوا رخ دهد کشورهای وارد کننده به سختی قادر به تامین نیازهای خود خواهند بود .
در اتحادیه اروپا انتظار می رود که میزان تولید در سال ۲۰۱۷ در حدود ۰/۶ میلیون تن افزایش داشته باشد (نسبت به سال قبل) . کاهش میزان موجودیهای قدیمی در آغاز فصل جدید و افزایش نسبتا کم میزان تولید باعث افزایش نیازهای وارداتی اتحادیه اروپا خواهد شد و این اتحادیه از جولای تا ژوئن فصل زراعی ۲۰۱۷/۱۸ احتمالا ۴ تا ۴/۲ میلیون تن واردات کلزا خواهد داشت .
این در حدود مساوی با حجم وارداتی فصل زراعی ۲۰۱۶/۱۷ و بالاتر از ۳/۴ میلیون تن میانگین وارداتی ۵ سال اخیر بشمار می رود و به این ترتیب میزان روغنکشی های اتحادیه اروپا فقط با ۱% افزایش به ۲۴ میلیون تن خواهد رسید (روغنکشی کلزا) .

میزان موجودیهای ذخایر جهانی کلزا در حدود رکورد سال ۲۰۱۶/۱۷
میزان موجودیهای ذخایر صادراتی جهانی کلزا در فصل زراعی ۲۰۱۷/۱۸ احتمالا در حدود رکوردساز فصل زراعی ۲۰۱۶/۱۷ خواهد بود . از دورنمای میزان موجودیها پیداست که ذخایر صادراتی از استرالیا و کانادا کاهش خواهد داشت ولی افزایش میزان موجودیهای اوکراین ، این کمبود را جبران می کند .
مهم ترین فاکتور متغیری که باید به آن توجه داشت چگونگی وضعیت محصولات در کاناداست . میزان تقاضای جهانی برای کلزای کانادا در طی ۱۰ تا ۱۲ ماه گذشته به شدت افزایش داشته ، تائید کننده این افزایش تقاضا، افزایش بسیار چشمگیر میزان روغنکشی کلزا و صادرات آن است که در حد فاصل میان ماه آگوست تا جولای فصل ۲۰۱۶/۱۷ به رکورد جدید ۲۰ میلیون تن رسیده است .
بنا به آمارها میزان روغنکشی های کانادا در حدود ۱/۴ میلیون تن بیشتر از فصل رکوردشکن ۲۰۱۵/۱۶ می باشد . برای حد فاصل میان ماه اگوست تا جولای فصل زراعی ۲۰۱۷/۱۸ ما انتظار می رود که میزان صادرات کلزای کانادا تا حدودی کاهش پیدا کند و میزان صادرات نیز اندکی کاهش را تجربه خواهد کرد . از دورنمای وضعیت کلزای اوکراین پیداست که میزان تولید این کشور در حدود ۲ میلیون تن افزایش خواهد داشت .
افزایش مساحت زیر کشت و ضایعات کمتر،از دلایل این افزایش تولید بشمار می رود و به این ترتیب اوکراین قادر خواهد بود که از جولای تا ژوئن فصل زراعی ۲۰۱۷/۱۸ در حدود ۰/۶ میلیون تن صادرات بیشتر داشته باشد .

 


منبع : Oilworld.biz