wheat.jpg

ثبات قیمت جهانی سویا در نتیجه فراوانی میزان موجودیها

چاپ

altفراوانی میزان موجودیهای جهانی سویا مانع افزایش قیمت این محصول شده است
پروسه ضعیف وضعیت سویا و کنجاله سویا در تضاد با بازار جهانی نسبتا با ثبات

روغنهای نباتی می باشد. بصورت معمول وضعیت نامعلوم آب و هوا در ماههای ژوئن ، جولای و اگوست احتمالا باعث ایجاد نوسانات قیمت خواهد شد .
دان و جوجه ایران به نقل از انجمن روغنکشی ایران؛ این احتمال وجود دارد که قیمتهای فروش آتی سویا در قراردادهای ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ به حدود ۹ دلار در ازای هر بوشل افت پیدا کند البته این در صورتی خواهد بود که میزان کاشت سویای آمریکا برابر با میزان هدف گذاری شده باشد و آب و هوا نیز در طی ۳ ماه آینده مشکلی ایجاد ننماید.
با وجود میزان بسیار بالای سویای چین (که ما آن را در حدود ۹۱ میلیون تن تخمین می زنیم) و علی رقم افزایش واردات جهانی ۹ میلیون تنی از ماه اکتبر تا سپتامبر ۲۰۱۶/۱۷ ما شاهد مازاد ۲۰ میلیون تنی تولید خواهیم بود که از نتیجه افزایش میزان موجودیهای ذخایر جهانی در پایان ۲۰۱۶/۱۷ حاصل شده است (در حدود ۱۰۰ میلیون تن).
این تحسین برانگیز است و چنین وضعیتی تاکنون مشاهده نشده و بیانگر این واقعیت است که میزان موجودیهای جهانی سویا بسیار فراوان است ، بخصوص با در نظر گرفتن اینکه کشاورزهای آمریکا قصد دارند مساحت زیر کشت سویا را در بهار امسال ۲/۴ میلیون هکتار نسبت به سال گذشته افزایش دهند .
در حال حاضر در بعضی نقاط آمریکا کاشت محصول به دلیل نامناسب بودن آب و هوا تاخیر افتاده وضعیت نامناسب آب و هوا در نقاط کلیدی کشت آمریکا در تابستان امسال فاکتور اصلی تغییر دهنده این وضعیت خواهد بود . تخمین زدن در خصوص میزان باردهی و تولید در حال حاضر بسیار زود هنگام است . در ۱۸ می قیمتهای فروش آتی سویا ۱۵ تا ۳۱ سنت در هر بوشل تنزل پیدا کرده است . این تنزل به دلیل نابسامانی وضعیت سیاسی و کاهش ارزش پول برزیل (ریل) رخ داد .

 


منبع : Oilworld.biz