chick.jpg

افزایش میزان صادرات روغن آفتابگردان به ایران/ میزان صادرات جهانی بالاتر از سال گذشته

چاپ

اکثر میزان رشد صادراتی روغن آفتابگردان کشورهای G3 altدر حد فاصل میان ماه اکتبر تا نوامبر سال ۲۰۱۶ به کشورهای ایران ، چین ، مصر و هندوستان صادر شد
 بسیاری از کشورهای دیگر نیز از میزان فراوان روغن آفتابگردان و قیمتهای جذاب این روغن در نواحی دریای

سیاه بهره برداری کردند و خریدهای خود را افزایش دادند تا کسری وارداتی روغن سویا و روغن پالم خود را جبران نمایند .
با در نظر گرفتن این واقعیت که بسیاری از خریدارهای عمده جهانی احتمالا میزان خریدهای روغن آفتابگردان خود را افزایش خواهند داد . این احتمال وجود دارد که میزان موجودیهای ذخایر صادراتی روغن آفتابگردان کشورهای جنوب شرقی آسیا زودتر از زمانی که پیش بینی شده بود کاهش پیدا کند و به این ترتیب ارزانی قیمت روغن آفتابگردان در مقابل روغن سویا کاهش پیدا می کند .

افزایش میزان صادرات جهانی روغن آفتابگردان
میزان صادرات جهانی روغن آفتابگردان بسیار بالاتر از سال گذشته است . این روند تا پایان این فصل ادامه خواهد داشت زیرا از یک طرف میزان روغنکشی های آفتابگردان و تولید آفتابگردان در کشورهای جنوب شرقی آسیا بسیار بالا و رکوردشکن است و از طرف دیگر میزان تقاضای جهانی بسار بالا است .
برای حد فاصل میان ماه اکتبر تا ماه سپتامبر فصل ۲۰۱۶/۱۷ ما تخیمن می زنیم که جمع کل میزان صادرات روغن آفتابگردان ۳ کشور اصلی عرضه کننده با ۰/۹ میلیون تن افزایش نسبت به سال گذشته به ۸/۷ میلیون تن برسد . بیشترین افزایش رشد تولید روغن آفتابگردان به اوکراین و روسیه اختصاص خواهد داشت .
میزان صادرات روغن افتابگردان کشورهای G3  در این فصل با ۰/۳ میلیون تن افزایش به ۱/۴ میلیون تن رسید . میزان افزایش سالیانه روغن آفتابگردان اوکراین ۲۴% و روسیه ۵۱% بود .
در همین برهه زمانی میزان صادرات روغن آفتابگردان آرژانتین پیرو روال فصلی همیشگی با کاهش زیادی فقط به ۵۰ هزار تن رسید این کمتر از میزان صادرات سال گذشته روغن افتابگردان آرژانتین در سال گذشته و به دلیل کاهش شدید میزان موجودیهای ذخیره سازی شده داخلی دانه های آفتابگردان و روغن آفتابگردان در آغاز ماه اکتبر می باشد .

 


منبع : Oilworld.biz/انجمن صنفی روغنکشی ایران