wheat.jpg

دورنمای وضعیت کاشت سویا در آرژانتین

چاپ

altدورنمای وضعیت سویای آرژانتین مطلوب نیست و میانگین میزان باردهی سویا در اوایل سال ۲۰۱۷ با کاهش محسوسی احتمالا به پایین ترین حد در ۳ سال گذشته تنزل پیدا خواهد کرد .
 با این وجود که هنوز برای یک پیش بینی دقیق بسیار زود است و با این حال که انتظار می رود وضعیت آب و هوا از اواسط ماه

دسامبر به بعد بهبود پیدا کند, باید ۲ فاکتور مهم را در نظر داشت :
رطوبت هوای آرژانتین در طی ۴ هفته گذشته بسیار گرم و زمین خشک بوده و آخرین پیش بینی های هواشناسی حاکی از این است که تا پایان ماه دسامبر آب و هوا در بیشتر مناطق آرژانتین خشک و دمای هوا بیشتر از حد نرمال خواهد بود . وضعیت آب و هوا احتمالا فقط در مناطق آنتره ریوس و سانتافه مطلوب خواهد بود .
میزان مساحت زیر کشت سویای آرژانتین تا ۷ دسامبر در حدود ۲/۴ میلیون هکتار کمتر از سال گذشته بود اما این فقط قسمتی از داستان است . در برخی از نقاط آرژانتین زمینها باید زیر کشت مجدد قرار بگیرد زیرا سویایی که کاشته شد بارانی به خود ندید .
بیشتر کاشتهای مجدد باید با بذرهایی صورت پذیرد که قابلیت رشد و نمو سریعتری داشته باشند (این نوع بذر باردهی کمتری دارد) . در بسیاری از موارد از نوع بذر که برای کاشت دوم می باشد استفاده خواهد شد . هر چه میزان مساحت زیر کشت سویایی که سرعت رشد بیشتری دارد، زیادتر باشد به همان نسبت میزان باردهی سویا در فصل آینده کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد .
۱ تا ۳ هفته آینده برای سویا حیاتی می باشد و از آنجایی که میزان بارشهای باران در طی ماه نوامبر و نیمه اول ماه دسامبر بسیار پایین تر از حد نرمال بود ، میزان نیاز رطوبت خاک بسیار بالاست .
آخرین پیش بینی های اداره هواشناسی حاکی از این است که وضعیت آب و هوا از نیمه دوم ماه دسامبر به بعد بهبود پیدا خواهد کرد . این به وضعیت کنونی بهبود خواهد بخشید و لیکن باید در نظر داشت که اکنون برای نجات کامل محصولات بسیار دیر شده است و پتانسیل بروز خسارات به محصولات بسیار زیاد است .

 


منبع : Oilworld.biz/انجمن صنفی روغنکشی ایران