corn.jpg

نوسانات قیمت سویا در بازارهای جهانی/ احتمال کاهش قیمت پیش فروش سویا درروزهای آتی

چاپ

 altپس از افزایش قیمتهای مجدد دیروز که برای هفتمین دوره پی در پی قیمتها را به بالاترین حد در ۴ ماه گذشته صعود داد قیمت فروش آتی ماه ژانویه به ۱۰/۵۶ دلار و در قراردادهای ماه مارس قیمتها به ۱۰/۶۴ رسید (۲۰۱۷) .
 بخشی از دلایل افزایش قیمتها این است که منابع موثق تایید نموده اند که میزان تقاضای خارجی

برای سویای آمریکا بیشتر از حدی می باشد که پیش بینی شده بود .
باید به این نکته اشاره کنیم که این قیمتهای بالای سویا تداوم نخواهد داشت مگر اینکه وضعیت آب و هوای آمریکای جنوبی خراب تر از حدی شود که پیش بینی شده است . در واقع در حال حاضر مشکلاتی در خصوص آب و هوای آرژانتین وجود دارد .
آب و هوای آرژانتین در طی هفته های اخیر بسیار خشک بوده است و پیرو پیش بینی های هواشناسی تا هفته منتهی به ۳ دسامبر چندان بارانی در آرژانتین نخواهیم داشت .
به نظر می رسد این موضوع از قبل در قیمتها تاثیر داشته و محاسبه شده و قیمتهای کنونی با توجه به وضعیت آب و هوای آرژانتین و آمریکای جنوبی بنا گذاشته شده است و از طرف دیگر وضعیت آب و هوا در اکثر نقاط برزیل بسیار عالی و کاشت محصولات سویا جلوتر از برنامه زمان بندی پیش رفته و در صورتی که وضعیت آب و هوا به همین منوال خوب باشد ، برداشت زود هنگام به احتمال بسیار زیاد باعث افزایش بیش از حد معمول میزان صادرات در پایان ماه دسامبر و در طی ماه ژانویه خواهد شد .

احتمال کاهش قیمت پیش فروش سویا درروزهای آتی
به نظر می رسد در طی روزهای آینده قیمتهای پیش فروش سویا کاهش خواهد یافت . یکی از دلایل این کاهش احتمالی قیمتها ، فروش صندوقها می باشد . در ضمن با قیمتهای بالای کنونی به احتمال زیاد کشاورزان میزان فروش خود را افزایش خواهند داد . قیمتهای پیش فروش کنجاله سویا همراه با افت قیمت سویا کاهش پیدا می کند .
در حال حاضر میزان تقاضا برای کنجاله همچنان نسبتا پایین است و میزان موجودیهای ذخیره سازی شده کنجاله سویا در آمریکا و آرژانتین نسبتا بسیار فراوان است . در طی هفته ای که گذشت قیمتهای فروش آتی گندم در بازار بورس شیکاگو تنزل پیدا کرد .
تداوم سیر صعودی قیمتهای روغن سویا در ۲۸ ماه نوامبر در آرژانتین قیمتهای فوب صادراتی روغن سویا برای تحویل در آینده نزدیک را با افزایش قابل ملاحظه ای به ۸۴۰ دلار رساند . این تقریبا ۷۰ دلار افزایش قیمت در طی ۲ هفته و بالاترین قیمت از ماه اگوست سال ۲۰۱۴ می باشد . افزایش قیمتهای مشابهی در سایر نقاط جهان نیز رخ داد . افزایش قیمتهای روغن پالم نیز ادامه داشت .
در ۲۸ ماه نوامبر قیمتهای فروش آتی روغن پالم خام در بازار بورس مالزی با افزایش در قرارداد اول به ۳۰۸۴ رینگیت و در قراردادهای ماه فوریه به قیمت ۳۰۷۷ رینگیت معامله شد. این بالاترین قیمت در ۴ سال گذشته محسوب می شود .
قیمتهای فروش آتی روغن پالم از لحاظ تکنیکی نسبت به کاهش انعطاف پذیر می باشد و ما احتمالا در طی چند روز آینده شاهد کاهش قیمتهای روغن پالم خواهیم بود .

 


منبع : Oilworld.biz/انجمن صنفی روغنکشی ایران