wheat.jpg

افزایش تولید و وابستگی جهانی به دانه سویا

چاپ

altدر فصل ۲۰۱۶/۱۷ میزان تولید جهانی آفتابگردان برای دومین سال پی در پی افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت و به رکورد جدید ۴۶ میلیون تن خواهد رسید
 این ۳/۸ میلیون تن بالاتر از میزان تولید فصل گذشته است که از نتیجه افزایش مساحت زیر کشت و باردهی

بیشتر رخ داده است . نتیجه برداشتهایی که تاکنون در اوکراین و روسیه صورت گرفته تایید کننده تخمینهای باردهی بالاتری است که ما در گذشته پیش بینی کرده بودیم .
میزان وابستگی جهانی به سویا در فصل ۲۰۱۶/۱۷ تداوم و افزایش خواهد داشت . میزان ناکامی موجودی ذخیره های کلزا و همچنین روغن پالم باعث تحریک افزایش روغنکشی های سویا خواهد شد و لیکن باردهی نسبتا کمتر سویا باعث خواهد شد که حجم بسیار بیشتری از سویا به مصرف روغنکشی برسد .
پیش بینی می شود که میزان جهانی روغنکشی های سویا نسبت به سال گذشته در حدود ۱۵ میلیون تن و یا به عبارت دیگر در حدود ۵/۶% افزایش پیدا کند (در حد فاصل میان ماه اکتبر و ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶/۱۷) این در حالی است که میزان روغنکشی های ۹ گونه دیگر دانه های روغنی جمعا فقط ۳/۶ میلیون تن و یا به عبارت دیگر ۲/۳% افزایش خواهد داشت .
میزان غیر معمول و بسیار کم روغنهای نباتی از پایان ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶و تداوم کسری شدید میزان موجودی ذخایر روغن پالم در چند ماه آینده باعث خواهد شد که در حد فاصل میان ماه اکتبر و دسامبر سال ۲۰۱۶ میزان روغنکشی های دانه های روغنی به شدت افزایش پیدا کند .
کمبود میزان موجودیهای ذخایر کلزا (به غیر آفتابگردان) باعث خواهد شد که در حد فاصل میان اکتبر و ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ میزان روغنکشی های سویا با افزایش قابل ملاحظه ای به رکورد بالای جدید ۴/۷۰ میلیون تن برسد که بنا به آمارهای ما این در حدود ۴/۳ میلیون تن و یا به عبارت دیگر در حدود ۶/۵ % بالاتر از سال گذشته است .
انتظار می رود که میزان مصرف جهانی ۱۰ گونه دانه های روغنی نسبت به سال گذشته با ۲۲ میلیون تن افزایش در فصل ۲۰۱۶/۱۷ به ۵۳۷ میلیون تن برسد .

 


منبع : Oilworld.biz/انجمن صنفی روغنکشی ایران