hen.jpg

افزایش نسبی قیمت سویا در بازارهای جهانی

چاپ

 altطی هفته ای که گذشت قیمتهای سویا در بازار نقدی و در بازار معاملات آتی بالا رفت
 قیمتها در بازار روز جمعه سیر صعودی داشت و این سیر صعودی قیمتها تا

هفته منتهی به ۱۸ آگوست تداوم داشت . این افزایش قیمتها به جمع کل چند فاکتور مربوط می شود . میزان تقاضای داخلی برای ذرت و سویای آمریکا بسیار بالا می باشد .
در طی ۶ هفته گذشته میزان صادرات آمریکا با ۳ برابر افزایش به ۴ میلیون تن رسید (در قیاس با ۱/۳ میلیون تن سال گذشته) . میزان تعهدات صادرات آمریکا در هفته منتهی به ۱۱ اگوست بازهم بسیار بالاتر از میزان صادرات سال گذشته بود .
به این ترتیب جمع کل تعهدات صادراتی (حمل نشده محصولات قدیمی و جدید) سویای آمریکا به ۲۰/۱ میلیون تن (در قیاس با ۱۲ میلیون تن سال گدشته) و ۱۶/۹ میلیون تن در خصوص ذرت رسید (در قیاس با ۹/۸) .
جمع کل میزان تعهدات صادراتی سویا و ذرت آمریکا در تاریخ فوق الذکر به ۳۷ میلیون تن خواهد رسید که ۱۵/۲ میلیون تن و یا به عبارت دیگر ۷۰% بیشتر از میزان تعهدات صادراتی سال گذشته این محصولات می باشد واین یک تغییر عظیم است .
در آمریکا قیمتهای نقدی در حال بالا رفتن است زیرا از پایان ماه سپتامبر به به بعد حجم بسیار زیادی از محصولات آمریکا صادر خواهد شد . کشاورزان آمریکایی هم هیچ عجله ای برای فروش محصولات ندارند . در هفته های اخیر روند سرعتی و حجمی خرید چینی ها شگفت انگیز بوده است .
واردات به چین در طی چند ماه گذشته دلیل اصلی افزایش میزان صادرات سویای آمریکا محسوب می شود .
میزان فروش سویا از ذخیره های دولتی چین در طی چند هفته گذشته بسیار ناچیز بود . در آخرین مزایده روز ۱۲ اگوست فقط ۹۷ هزار تن از ۶۰۲ هزار تنی که قرار بود ، به فروش رفت . این ۹۷ هزار تن به میانگین قیمت ۳۳۰۳ یوان در ازای هر تن به فروش رسید . صنایع روغنکشی چین شروع به افزایش خرید سویا از آمریکا نموده اند .

 


منبع : Oilworld.biz/انجمن صنفی روغنکشی ایران